Draci a panny (1. strana) | Články - Aragorn.cz



Články

Draci a panny

Autor : XxXxX   14. ledna 2013   Poezie
Ne všichni draci jsou zlí.

Z popela a ohně drak se zrodil.
Z lávy a sopky se vysvobodil.
Dvě žhnoucí oči, co duši prozřou
a zubatou tlamu, co plameny pozřou.
Dvě zlatá křídla, co vzduch zadusí,
a ostré drápy jak břitva, co nepřátelé okusí.

Takový je drak v původních představách.
Zlý tvor co vraždí bez lítosti,
s velkou vášní on žere dosytosti.
Princezny a panny mladé, spanilé
skončí v jeho ústech rozžvýkané a časem i shnilé.

Toť lež, draci nejí princezny,
to radši ovce, jenž se jim zdají býti více po chuti líbezny.
Toť výmysl mágů prastarých, co lektvary dělají.
Suroviny z dračích vnitřností po mladých princích shánějí.
Princové na oplátku pannu dostanou,
ve svých královstvích králi se stanou. 

Tu v dáli leskne se zbroj vysvoboditele,
rytíře v plné zbroji,
spěchaje na pomoc pro princeznu svoji. 
Vytasíc meč a máchaje po drakovi,
snaží se zasáhnout draka do hlavy.
Držeje zástavu rodinou po tátovi,
buší mu srdce jako lvovi.

Tu náhle uvidí svou milou princeznu a poleví v boji,
drak si toho všimne, zatímco magií rány si hojí.
Rázem praští do skalní desky,
princ se asi necítí v tuto dobu hezky.
Spadne na zem a meč mu spadne.
Drakovo oko na rytíře padne.

Chvíle napětí a drak promluví:
"Hej, princi vem si ji, prosím tě,
zpívá mi tu a nedá se to poslouchat.
Jestliže neposlechneš já tady a teď skolím tě."
Princ poprvé drakovi naslouchá a diví se, že princeznu do úst nesouká.

"Dobře tedy draku.
Já princ nechávám vás být,
tak přísahám při mém rodinném znaku.
Nech nás v odejít v pokoji a míru,
já prohlásím, žes ty mrtev a nabudu královskou sílu."
 

Od té doby princové draky nezabíjejí,
ale pokorně vedle jejich hor život ve svých královstvích prožívají.
Draci jsou již v bezpečí
a princezny již strachy nebrečí. 

Další články v kategorii Poezie:

Kdo hodnotil článek Draci a panny?
Amthauer (3.00*), Annox (1.50*), Ráchel (3.00*), Sihája (3.00*)

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 13 z celkem 13 příspěvků1

Ráchel - 20. dubna 2013 20:15
Ráchel

Příjemné počtení, jistě, žádná dokonalost co se verše týče, ale má to kouzlo :)

Sihája - 13. března 2013 10:10
Sihája

Vše už tady bylo napsáno, takže dávám tři * za milý příběh a poslední dva verše, které mě pobavily. :)
Ten, kdo se podrobuje, vládne. Vrba se podrobuje větru a vede se jí dobře - až jednoho dne z ní je mnoho vrb. Hráz proti větru.

Annox - 22. února 2013 13:22
Annox

Nemá smysl rozepisovati se. Amth to vystihl krásně (Páni, tys byl vždy třída. Bez tebe bych měl to vládnutí Poezii fakt těžké).

Za báseň ty 3* jsou možná na staré pořádky moc, na nové bych i 3,5* přimhouřil. Leč autorova obhajoba, která ve smyslu polního soudu byla zničující (právník amatér?). Takže -1* rozhodně za uražení a -1* za nulovou úpravu obhajoby. Dal bych i -1* za neúčast na volbách, ale to sem nepatří. Bohužel. I když Drak Šmak z Vysočiny nám ukáže jak se leží na pokladě trpaslíků (A Hobit je tak hrozný, že mi začaly dávat konečně smysl filmy Uwe Bolla).
Moderní realista uznává pouze pesimistický optimismus.

Amthauer - 12. února 2013 20:22
Amthauer

Obávám se, že asi neznáš význam slova "pozřít". Když něco pozřou plameny, tak to nejspíš shoří. Když se plameny ztratí zpátky v tlamě, tak tlama pozřela plameny, nikoliv plameny tlamu.

Ke zbytku mi je jedno, co budeš dělat. Jak vidíš, vydal jsem to, tak proč bych to teď mazal? To, co ti píšou, nejsou "požadavky našeho serveru", ale obecné požadavky na jakoukoliv poezii. Můžeš jít psát jinam, pokud se ale nezamyslíš, tak to nezmění nic na tom, že budeš špatný básník.

Umění sice není sport, ale cvičit se dá a v tom je mu trochu podobné. Instruktorovi tenisu taky nebudeš vykládat, že máš prostě svůj způsob. Ovšem, můžeš se urazit a jít si hrát tenis s podobně tvrdohlavými amatéry. Pořád ale budeš slabý tenista, který měl na víc.
- What is a life devoid of strife?

XxXxX - 9. února 2013 16:12
XxXxX

Ok shrnu to.Evidentně tu zase panují rozbroje. Šlo mi zaprvé: Amatheure viděl jsem dosti filmů o dracích a věřím že i ty taky takže vysvětlím to ještě jednou. Představme si situaci drak chrlící oheň zavře tlamu a nic se mu nestane oheň pozřívá tlamu tedy oheň se vrací zpátky drak vydechne. Dým se valí z nosu.
Za druhé: Pojem "Co se vztekáš ?" řekni kde já mám totiž ve zvyku dávat (smajl) :) jen když jsem v dobré náladě takže prosím nevhazuj mě do jednoho pytle já nevěřím na ten starý fakt že každý patří někam do jedné skupiny. A abych pravdu řekl je pravda že se to každý dneska snaží vehementně ukázat že ta jeho skupina je lepší ale je to blbost člověk by se měl posuzovat individuálně a ne podle skupiny. A za třetí pokud já patřím tedy jak ty říkáš k skupinám ala troll ok tak smažte báseň já zkusím jinou. No a pokud tomuhle serveru nebudu vyhovovat no bože svět se nezboří. tak holt nepíšu daným způsobem, který server požaduje tak tedy přejdu jinam. Ale pokud mi to toleruje a tak budu dál psát. Jako rafaelo pokud tě moje báseň tak naštvala nebo naštvalo tě to, že jsem se trochu ohradil a to ještě v celkem dobré náladě a fakt jsem si dal práci a popřemýšlel co napíšu(nepočítám teď zase až tak pravopisnou stránku věci) tak promiň . Jenom mi tvůj komentář zase přijde, že když s amatheurem trochu nesouhlasím tak to dostanu sežrat. Možná že nejsem bůh ví jaký poeta ale rozhodně nechci mít u povídek napsáno něco ve smyslu:Amatheur :"kritika" já :"ok z části s tebou nesouhlasím ale jinak díky jo a myslel jsem to takhle" Amatheur: "explode head". rafaeala :"Ty jsi blbec nenadávej na rafaela. Jsi stejný jako ostatní." Hele bohatě bych rád kdyby tam bylo A:"kritika" já :"ok z části s tebou nesouhlasím, ale jinak díky jo a myslel jsem to takhle"
Amatheur:"no hele nezdá se mi to ale jak myslíš." prostě sečteno a podtrženo děcka nehádejte se nestojí to za to je to ještě větší kravina než se hádat kvůli volbám.(ještě že jsem nešel:))

rafaela - 6. února 2013 18:47
rafaela

XxXxX 5. února 2013 19:57
Co se hned vztekáš? Jste všichni stejní, Amt je tu jeden z mála, kdo se o to tady ještě pořád zajímá, čte, přemýšlí a snaží se psát konstruktivní kritiku ke kdejakýmu žvástu (což není narážka na tvé dílo, ale obecné vyjádření k úrovni článků) a vy, místo abyste byli rádi, že dostanete zpětnou vazbu, se začnete vztekat slovy "byl to jen takovej pokus, nech mě bejt", případně "já si můžu psát co chci"
není to trošku hloupý? A ano, je pravda, že poezie má vycházet z pocitu a momentální inspirace, ale pak je nutné do toho nacpat ještě spoustu tvrdé rutinní dřiny, aby to opravdu jako báseň fungovalo i po formální stránce.
Víš, cos vlastně chtěl, kdyžs žádal po bozích za ženu z jezera Paní...?

XxXxX - 5. února 2013 19:57
XxXxX

Ok tak když to teda je taková hrůza Amthauer ber to jako experimentální styl poezie a je to :D nechce se mi s nikým hádat. Hele na světě bylovytvořeno hodně básní kterým porozuměla jenom nějaká skupina lidí. Poezie není jako matematika navíc značná čáast poezie nemusí mít ani rýmy možná že to není tak tradiční, ale je to fakt. Rád bych tímto rozepře uknčil a neřešil to .

winz - 3. února 2013 14:29
winz

-> Amthauer - zdá se mi až moc kritiky, každému se líbí drobet jiného a každý řádek nemusí mít stejně slabik, když to dobře zní tak je to fuk.

Amthauer - 26. ledna 2013 21:53
Amthauer

Takže mu explodovala hlava?
- What is a life devoid of strife?

XxXxX - 24. ledna 2013 21:44
XxXxX

Jo ještě k tomu, jak plameny pozřou tlamu.Možná, že to není logické úplně.
Ale já a věřím, že i hodně dalších lidí si pod pojmem pozřou, můžou také představit pohltit.
tudíž pokud bereme, že plameny vycházejí z krku není tak divné, že pozřou tlamu a putují dál.
Bral jsem to trochu spontánně a takové by měli básně být. Alespoň podle mě.

XxXxX - 24. ledna 2013 21:19
XxXxX

Uznávám, že nejsem nějaký úžasný poetik a občas mám nějakou hrubku, takže si vážím tvých rad. Ale abych pravdu řekl, někdy to prostě ze sebe potřebuji dostat no, tak něco napíšu. Takhle bych to pojal. Ale i tak dík.

Amthauer - 14. ledna 2013 14:46
Amthauer

A ještě jedna věc:

a zubatou tlamu, co plameny pozřou.

Co přesně pozřou plameny? Tlamu? Není to trochu divné?
- What is a life devoid of strife?

Amthauer - 14. ledna 2013 14:37
Amthauer

Toto bude spíš pár poznámek, ale neber si je špatně. Pochopil jsem to tak, že jsi mladší autor, a takový potřebuje vedení. I největší básníci začínali psaním blbostí (fakt).

Předně ke gramatice. Na začátku jsi měl často vedlejší větu uvozenou vztažným zájmenem "co", čárku jsi však před ním měl jen jednou. Takže na to bacha. V druhém odstavci bylo "i" v kořeni slova "dosytosti"; no, a "sytý" je dokonce vyjmenované slovo, viď? Ve třetím odstavci bylo hodně přechodníků a všechny končily na "-íc". Na to pozor: "-íc" je tvar pouze pro ženský rod. Přepsal jsem ti to tedy na správné "-e", každopádně se psaní přechodníků buď nauč, nebo je radši nepoužívej.

Z typografického hlediska: prosím, nedělej dolní uvozovky dvěmi čárkami. Jsou široké a vypadají hrozně, nemluvě o tom, že má jít o jeden znak.

K rytmičnosti básně: asi sám chápeš, že to někdy dost skřípe. Vyberu jeden příklad za všechny:

Od té doby princové draky nezabíjejí,
ale pokorně vedle jejich hor život ve svých královstvích prožívají.


Přečti si ty dva verše nahlas. Moc to nezní, že? Ten druhý je totiž příliš dlouhý. Trefovat se přízvuky chce um, ale spočítat slabiky zvládne už každý.

Naopak se mi pár dvojverší líbilo. Nejvíc asi:

Tu náhle uvidí svou milou princeznu a poleví v boji,
drak si toho všimne, zatímco magií rány si hojí.


Jednak to rytmicky vyšlo, druhak si to představuji jak výjev z raidu z nějakého MMO, kde si boss castí nějaký self-heal, zatímco DPSaři nestíhají DPSit. :)

Často se ti opakuje slovo "(ne)souká". Opakování slov je i zde:

Spadne na zem a meč mu spadne.

Ovšem v tomto případě to je docela dobré, tato figura má dokonce název: epizeuxis. Může sloužit k zvýraznění nějakého děje a jakési "dunivé monumentálnosti" básně. Ovšem budeš-li mít takový záměr, vyhraj si s tím víc, např. to užij víckrát, vytvoř refrén apod.

Celkově k sdělení básně: nu, proč ne. Je to pohádkový motiv, místy až heroicky vypjatý, jako by šlo o nějakou ruskou bylinu (k tomu sedí i ten epizeuxis), navíc to má vtipnou pointu, která mi tak trochu připomněla hru Serious Sam 2, kde zachraňuješ princeznu od draka, ta je však tak škaredá, že ji nakonec nechce ani drak, ani Sam. :)

***
- What is a life devoid of strife?

Vypisuje se 13 z celkem 13 příspěvků1


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)