Články
Jak být špičkovým hráčem
Článek, který se zde chystám naservírovat, je trošku vyšší třída. Pokud jste v roleplay úplní začátečníci a plácáte se v základech, asi vám zatím k ničemu nebude (ale klidně si ho přečtěte, třeba se vám časem připomene). Protože ale na aragornu vidím spoustu pokročilých hráčů a občas šmíruji v cizích jeskyních, mám o zdejších hráčích docela dobrou představu. A jak my perfekcionisté říkáme, být dobrý prostě nestačí.
Dobrý hráč je ten, který si vytvoří uvěřitelnou a logickou postavu s klady i zápory, s nějakou historií, která ho dovedla k současnému chování. Na tom se asi shodneme. Dále je to hráč, který se nechá vtáhnout do vypravěčova příběhu, je jím pohlcen, kráčí jím, užívá si toho všeho, co mu jeho jeskynní bůh vymyslel... a to je přesně ten kámen úrazu, ze kterého je průměrný vypravěč nadšen a ze kterého dobrého vypravěče po jisté době začínají pobolívat zuby.
Většina hráčů totiž udělá přesně to, co od nich vypravěč čeká. Jdou tou nejjednodušší cestou. Vezou se na příběhu. Vypravěč by si mohl jejich reakce skoro psát sám, a to přesně tak, jak se mu to hodí do krámu a jak to dříve nastínil ve vlastním textu. On je to z pohledu vypravěče krásný pocit, ne že ne. Jistě jsme ho zažili všichni. Ze začátku každému tvůrci příběhu hladí ego, když vidí, jak mu všechno funguje. Ale když se nad tím hlouběji zamyslím – je tohle ještě vůbec hra? Hráči, kteří se jen vezou na příběhu, nejsou ani tak hráči, jako spíše jen diváci, kteří občas ujistí režiséra, že mu to klape. A tohle nejde. Vždyť my, hráči, jsme přece svobodné elementy s vlastními nápady a vlastní (zlo)vůlí!
Svým hráčům se snažím občas připomenout, že v mých hrách si mohou dělat co chtějí. Že se jejich postava může uprostřed důležitého sporu o osudu země klidně sebrat a jít se na opačný konec města opít do bezvědomí. Pokud si hráč dokáže jednání své postavy obhájit (pouhá pojistka, aby nedošlo k nesmyslným akcím a snahou sabotovat vypravěče), může si dělat, co se mu zlíbí. Mé hry nejsou cestou, kde se člověk musí držet mnou vytyčeného provázku, abych ho náhodou vzteky nesežrala zaživa, protože by mi mrvil příběh. Mé hry jsou hřištěm. Kam se postava rozběhne, tam se jí pokusím vyčarovat nějaké dobrodružství.
Jenže... oni se nerozbíhají. Oni hledají provázek a když ho nevidí, zastaví se a čekají, až jim ho ukážu. A to je ta chvíle, kdy nevím, zda složit hlavu do dlaní, nebo prolétnout stropem.
Roleplay je hra. A je to hra nejen pro hráče, ale i pro vypravěče. Skvělý vypravěč dá hráči možnosti. A skvělý hráč si nejen že některou z nich vybere, ale vymyslí i nějakou další, aplikuje ji, způsobí mi šok a donutí mě přestat setrvačně datlovat, co jsem si předem vymyslela. Donutí mne skutečně hrát. Ten šok mě prostě baví. A to oboustranně. Stejně jako se tetelím, když vyvedu jako hráč vypravěče z rovnováhy, tak mám radost, když jsou hráči v mé hře iniciativní a překvapí mě. Udělají něco, co bych nečekala. Něco, s čím jsem nepočítala. Něco, co hru neskutečně oživí. Nutí mě přemýšlet, jak s nastalou situací naložit.
A o tom to hraní je. O rovnováze mezi akcemi vypravěče a akcemi hráče. Je důležité, aby to mezi nimi dobře fungovalo. Hráči by se neměli bát projevit vlastní nápad; vypravěč by se měl oprostit od myšlenky, že je příběh jen jeho. Příběh v jeskyni je společnou věcí, kterou budují hráči i vypravěč stejnou měrou.
Není tomu tak dávno, co jsem jednomu svému vypravěči způsobila šok. Rozhodla jsem se za svou postavu jednomu důležitému workoholickému CP pořídit koťátko. Netušila jsem, že poté, co se můj vypravěč vydýchá z šoku, určí koťátku v příběhu tak důležitou roli, že by byl bez koťátka zmařen nejeden život. Jeden by nevěřil, co dokáže jedno neplánované a zákeřně podané koťátko, že?
Žel onen rovnovážný stav není nejsnazší vychytat. Může se stát, že hráč neodhadne míru mezi budováním příběhu a jeho anarchistickým ničením. Stejně tak se může vypravěč tolik bát vpustit do svého světa takovou míru hráčského elementu, že se z něj buď stane nemilosrdný diktátor, nebo naopak rezignovaná troska, která nechá na hráčích úplně všechno. Chce to prostě hrát, hrát a hrát, občas si o hře neherně popovídat, nechat se obrušovat zkušenostmi, skvělými tahy i chybami, dokud člověk tu svou herní rovnováhu nenajde.
Chtěla bych vám poděkovat za čas, který jste strávili čtením tohoto článku. Poslední dobou se snažím nahlížet na roleplay možná trochu vědecky a myslím, že to přináší své ovoce. Proto své poznatky šířím dál.
Za ta léta, co hraji, jsem si našla už několik hráčů, které považuji za své dvorní. Své chyby se průběžně snažíme vymítat a dovolím si tvrdit, že se nám to daří. Učíme se od sebe. A i to je důležitá část her na hrdiny.
- 06.01.2015 - Proč ráda hraji ženy
- 04.02.2015 - Nejhorší obavy
- 26.10.2014 - Jak být špičkovým hráčem
- 29.07.2014 - Jak si vytvořit jeskyni
- 29.06.2014 - Smysluplnost konání
Kdo hodnotil článek Jak být špičkovým hráčem?
Beluga (3.00*), Daenerys (5.00*), Mumie z Týmu (5.00*), Plž (5.00*), Šimon.Brugezsi (5.00*), Torq (5.00*)
Komentáře ⇓
Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.
Vypisuje se 10 z celkem 10 příspěvků1
Duandani - 27. listopadu 2016 18:58 | |
Po velmi dlouhé době jsem se začal poflakovat po stránkách Aragornu a přemýšlel, zda se někam zapojit nebo jen proplouvat. |
Torq - 4. ledna 2015 20:54 | |
Katanga 4. ledna 2015 08:29 |
Katanga - 4. ledna 2015 08:29 | |
Torq 1. ledna 2015 19:58 |
Torq - 1. ledna 2015 19:58 | |
Články většinou nečtu (nutno podotknout, že ne jenom tady na aragornu, ale podstatě všude :D), nicméně od tebe už je to druhý, co jsem si přečetl. Nemám potucha proč tomu tak je, tedy vlastně možná pro to, že tvoje jméno je první co vidím, když se přihlásím :D Nicméně opět musím souhlasit, neboť při hraní pociťuji podobné emoce, ať už v roli hráče či průvodce hrou. |
Katanga - 29. října 2014 18:01 | |
Fenda: |
Plž - 29. října 2014 17:52 | |
Fenda: |
Fenda - 29. října 2014 17:30 | |
To je mi úplně jedno, kdo odpoví, takže to bylo klidně i na Vás … |
Plž - 29. října 2014 14:10 | |
Fenda: |
Fenda - 28. října 2014 22:54 | |
Mám dotaz. Když hrajete převážně (tedy to alespoň předpokládám, když se od sebe tak učíte atd.) s tou Vaší dvorní svitou, nestávají se poté tedy reakce oněch hráčů poněkud předvídatelné? Myslím tím, jestli Vás jako vypravěče po nějakém čase opravdu dokážou vyvést z rovnováhy a neříkáte si spíše, že něco takové se od toho či onoho dalo čekat. Prostě jestli se pak ona rovnováha, o které výše píšete, nakonec plíživě nevytratí, či spíše neotupí? |
Plž - 26. října 2014 20:06 | |
Tohohle článku jsem si všiml už jen při prolézání profilů když se objevil jako "Dosud neschválený". Podle jména jsem byl hodně zvědav co se za ním skrývá. Po přečtení úvodu jsem znejistěl ale když jsem se prokousal začátkem tak musím říct, že souhlasím od A až do Z. |
Vypisuje se 10 z celkem 10 příspěvků1