Rozhovor s Organizátorem (1. strana) | Články - Aragorn.cz



Články

Rozhovor s Organizátorem

Autor : Torreador   17. ledna 2011   Rozhovory
Rozhovor s hlavním Organizátorem Festivalů Fantasie a rychle se blížícího PragoFFestu.

Ták abych to neprotahoval, vítám zde zpovídaného, jímž není nikdo jiný než hlavní organizátor nadcházejícího PragoFFestu, který pod svými křídly schraňuje i komunitní akci Pragoconu. Vítám tě tady a doufám, že se u toho moc nezapotíme.
Čím by asi bylo nejlepší začít... pověz nám něco sám o sobě, takové to lehké entrée jako od Dickense :) (pokud tě to samosebou nebude obtěžovat).


Ahoj všem a děkuji za pozvání.
Pocházím z malého městečka Chotěboř na Vysočině. Už od mala (to už je hodně dávno) jsem měl rád verneovky a podobné knížky, k fantastice mě hodně postrčil komiks Vzpoura mozků na zadní straně časopisu ABC. Hodně jsem četl, byla období, kdy jednu knihu denně. V pražských antikvariátech jsem vyhledával fantastiku, četl Ikarii od prvního čísla. Po VŠ jsem začal pracovat ve firmě na výrobu plastikových modelů, dozvěděl se o natáčení SF filmu Nexus, vydal se na Barrandov a domluvil, aby se z filmu začal do výroby připravovat jeden raketoplán. Firma mě vyslala na Parcon 1993, kde jsem měl za úkol udělat anketu, zda bude o model zájem, a navázat nějaké kontakty. Parcon se mi zalíbil, po návratu jsem v Chotěboři s Tomášem Bačkovským, Vaškem Hochmanem a dalšími založil SF klub Avalon. Začali jsme vydávat fanzin Zbraně Avalonu, jezdit na cony, v roce 1996 pořádat Avalcon. V roce 99 jsme přidali Avalcon Speciál, v roce 2002 uspořádali první Eurocon v zemích bývalé ČSSR. Avalcony přerostly ve Festivaly fantazie a pořád se zlepšují a rostou, takže to kromě nadšení a řady fanouškovských aktivit vyvolává i negativní reakce některých lidí.
Ještě i FF Speciál 2008 jsem pořádal při práci jako fanoušek, ale propustili mě z práce a tak jsem se během uplynulých dvou let snažil přežít z odstupného a stát se profesionálním pořadatelem. To se ještě nepodařilo, ale fakt je, že tak náročná a komplexní organizace našich conů se už nedá dělat při práci. Od Vaška Fořtíka jsem loni koupil skomírající Pragocon, jen dva cony v Chotěboři by nestačily na uživení. Snad se to podaří se čtyřmi cony příští rok, aspoň mizerně.
Při příležitosti pořádání Pragoconu 2010 jsem se také letmo seznámil s Aragornem a pár lidmi z něj. Oceňuji přístup apophise, který přes počáteční nedůvěřivost vůči změnám přišel, vyzkoušel a zhodnotil Pragocon a pro další už připravuje program Aragorn linie. Díky. Také speciálně děkuji Pavettě, která mi od začátku věřila a podporovala.

Ou... no řekněme, že jsi nám připravil krásný průřez spektrem toho, jak jsi se dostal k festivalům, ale já měl spíše na mysli takový ten osobnější život. :)
Však to znáš; jak se jmenuješ, jakého hrdinu jsi měl namalovaného na dětském pyžamu... pokud mě tedy hned po sdělení těch informací nebudeš muset zabít. ;)

Aha :-).
Jmenuji se Vašek Pravda, narodil jsem se v roce 1969 a žil v Chotěboři. Kromě zmíněného čtení jsem od mala jezdil na lyžích, i závodně. Hrál jsem závodně volejbal za Chotěboř a Havlíčkův Brod (dorostenecká liga), na VŠ jsem spíš zahříval lavičku za Techniku Praha při postupu do II. ligy.
Studoval jsem Automatizované systémy řízení na strojní fakultě ČVUT, bydlel jsem na koleji Volha na Jižňáku a chodil pařit do klubu Blanice :-). Už na koleji jsem založil a vedl mládežnický klub a dělali jsme diskotéky, projekce filmů a nějaký další program. To organizování mě provází taky už od dětství, ještě jako kluk jsem organizoval partu starších kluků u nás v ulici.
Po škole jsem nastoupil ve zmíněné firmě na modely, ale brzo jsem odešel a založil si vlastní firmu, protože jsem si myslel, blbec, že když vím, jak se to dělat nemá, že tedy vím, jak se to dělat má. A nevěděl jsem, že je ještě milión dalších způsobů, jak se to taky nemá dělat. Takže jsem podnikal, zadlužil se a do toho mě povolali na vojnu, ke 4. brigádě rychlého nasazení. Nedokázal jsem se z toho vykroutit, úroky běžely a tak jsem po návratu z vojny měl zatraceně velké dluhy a zachraňování podnikání se mi už nepodařilo. Splatil jsem je až předloni. Byla to výborná "škola", ovšem daleko dražší než MBI.
Pak jsem různě střídal firmy, kromě krátkých pokusů jsem půl roku pracoval pro holandskou strojírenskou firmu, rok a něco pro počítačovou firmu, teprve pak jsem zakotvil jako obchodník v Ericssonu na tři roky a pak jsem se na krásných osm let dostal do Hewlett-Packard, kde jsem vedl vzdělávací centrum. Byla to skvělá práce, velká samostatnost a zodpovědnost, dařilo se nám. Přišel nový šéf, ale poté, co jsem rozjel nové prostory vzdělávacího centra, mě pro neshody se šéfem propustili, jak jsem psal. Nicméně s velkým odstupným, takže mi tím v podstatě umožnili pokus z koníčka udělat zaměstnání.
Jsem neuvěřitelně šťastně ženatý, mám dvě nádherné malé dcery. Volejbal už kvůli úrazu nehraju a tak jen tiše tloustnu.

A jak těžké je to s tím úrazem? Z mých zdrojů je mi známo, že se časem chystá taková malá propagační akce v rámci FF s tím, že v Hlavním sále bude souboj organizačního týmu v DDR. :o)
Snad by to neznamenalo nějaké velké snížení šancí na vítězství "Big Bosse"? :)


V únoru jsem si na volejbale utrhl achilovku. Blbě to srostlo, doktoři nepomohli, naopak to byl docela horor. Takže volejbal už si asi nezahraju, to mě děsně... štve. Ale moji účast na DDR turnaji orgtýmu to neohrozí :-). Ovšem na moje vítězství bych opravdu nesázel, být vámi.

Aj, tyhle problémy s achilovkou znám, sám jsem si ji zrušil v druháku na střední a vykašlal se na doktora, do dneška lehce pajdám.
A když už jsme se zdrželi u organizačního týmu... mohl bys nám krapet přiblížit, jak to vypadá s pořádáním takové akce, jako je třeba FF nebo spíše PGC. Ono většina účastníků do toho nevidí ani z poloviny, což jsem neviděl ani já sám, dokud jsem se na tom řádně sám nepodílel a musím říct, že se pohled přetočil vpravdě o 180 stupňů. :)

Snad to nebude znít hloupě, když řeknu, že ani organizátoři ostatních conů netuší, jak je organizace FF náročná. Tak trochu trošičku to mohou tušit organizátoři, kteří s námi FF pořádají.
Přípravě tří, příští rok čtyř conů věnuji v podstatě 12 hodin denně, včetně většiny víkendů. Dřív to bylo méně hodin, ale po práci. Už 15 let. O to víc mě pak mrzí, když účastníci mávnou rukou nad velkými rozdíly, které mezi FF a jinými cony jsou. A když mi přisuzují jinou motivaci a melou hlouposti.
Jako příklad uvedu odpadové hospodářství a úklid.
Na FF se jenom doplňováním toaletního papíru, ručníků, mýdla apod., vysýpáním košů a vůbec odpadovým hospodářstvím zabývá 7 lidí. 3 a 3 ve dvou směnnách, jeden člověk jim šéfuje a v noci pomáhají barmani. K tomu, aby účastník mohl vyhodit něco do koše, zajišťujeme docela dost věcí: Například jednání s městskou organizací starající se o odpady - domluva služeb a kontejnerů, termínů, podmínek, pak spolupráce při provádění (popelnice se k silnici neodnese sama), placení a účtování kolem, komunikace, řešení problémů (když kontejnery mají být ráno prázdné a nejsou). Dále nákupy vybavení - musíme mít vysavač na listí a vajgly, desítky košů (ty se prodávají jen v Makru a je potřeba je tedy dopravit, polepit cedulemi, rozmístit a nakonec umýt, usušit a uskladnit), každý rok dokupujeme košťata, smetáčky, lopatky, kýble, hadry, stovky pytlů na odpad, rukavice, desítky velkých balení toaleťáků a ručníků, litry mýdla...). Je to mnoho tisíc ročně. Půjčujeme si hrábě, lopatu, kolečko, sekačku apod. a sekáme trávu, hrabeme spadané větve a listí, zametáme, vysáváme, vozíme na sběrný dvůr, znovu přetřiďujeme odpad, řešíme ucpané odpady a záchody, objednáváme instalatéry a strojní pročištění odpadů...
A to pořád ještě není vše - 4 uklízečky uklízejí v celém areálu záchody, sprchy, myjí schody a podlahy...
No a samozřejmě je to všechno potřeba plánovat, řídit, administrativně podchytit, vyplatit lidi (a naprogramovat systém pro evidenci hodin a vyplácení, ten ladit a naplňovat daty...), zaúčtovat, řešit problémy...
Určitě jsem ještě na něco zapomněl nebo něco odbyl pár slovy, zatímco to je celý komplex úkolů. Nicméně snad by už mělo být jasné, že je to něco jiného než na ostatních conech. A podobně je to se vším. To není jen rozdíl kvantity, ale i zcela zásadní rozdíl náročnosti organizace a když se to dělá dobře, tak i kvality.

Organizace takhle velké události je samosebou fuška a jistě bys ji těžko zvládal bez svých spolupracovníků z již zmíněného organizačního týmu. Jak jsi se k těm lidem dostal? Tedy tvaroval se tým déle, nebo hned od začátku měl takovou podobu, jakou má i dnes? Jistě se těžko shánějí lidé, kteří dokážou takovou spoustu práce a zodpovědnosti unést.

Jasně, sám bych nestačil ani na přípravu, natož na místě :-). Počet organizátorů na FF Speciálu byl 90, na letním FF cca 120, na PragoFFestu bude cca 70. A s méně lidmi by nešlo zajistit všechny služby v určité kvalitě. Přitom podotýkám, že se jedná o lidi pracující cca 8 hodin denně, ne jen o nějakou drobnou pomoc.
Klub jsme založili v roce 94 v 6 lidech a kromě mě ještě další dva (Tomáš Bačkovský - vedoucí herny a můj zástupce a Vašek Hochman - grillmaster a dobrá duše nejen hoFFpůdky, dříve šéf občerstvení) to se mnou táhnou už těch 15 let. Tímto jim strašně moc děkuji. O málo méně Pavel Bačkovský (organizace ubytování, speciální úkoly a můj zástupce), Radek Novický (vedoucí techniky a celková pomoc), Zdenka Hanusová (vedoucí registrace a ubytování a recepce), to jsou další lidé z vedení festivalu. K nim později přibyla Veronika Sabolová (občerstvení) a nejčerstvěji Pavel Fiala (vedoucí odpadového hospodářství a úklidu). Je tam ale i řada dalších dlouholetých a spolehlivých pomocníků - nejde jmenovat všechny. Rovněž jim moc a moc děkuji.
Tým se tedy tvaroval od začátku, první Avalcon jsme dělali v 10 lidech, ale jak rostla náročnost, přibývalo postupně lidí, tříbily se pravomoci a zodpovědnosti.
Ještě v roce 2002 Eurocon dělali všichni zadarmo, postupně jsme ale pro posílení zodpovědnosti, větší motivaci a samozřejmě za odměnu začali poskytovat příspěvek na jídlo. Ono je něco jiného získat pomocníky na víkend a něco jiného na v podstatě tři týdny příprav, realizace a úklidu.
V posledních letech platíme pořadatelům v souladu se zákony minimální mzdu na základě Dohod o provedení práce. Je s tím spousta práce a nákladů navíc, nicméně jinak by to už nešlo legálně dělat. A nelegálně to dělat nemůžeme. Každopádně ale platí, že naše cony pořádají fanoušci, protože za cca 30 Kč na hodinu a volňásek to nikdo jiný dělat nebude. Už hodně fanoušků mi řeklo, že za těch podmínek by nevstali z postele. Naštěstí se pořád najde dost těch, kterým to za to stojí. Odměna ovšem není ten jediný důvod, proč to dělají, zajímá je zábava na conu, možnost se podílet na něčem takovém, parta, která se kolem pořádání vytvořila...
Postupně jsme začali přijímat i nechotěbořáky a je to skvělé, našlo se mezi nimi několik kamarádů (Danny, Sniper, Ithil, Abbé, Rejpal, Wynn...), kteří také hodně pomáhají a vypadá to, že nám ještě vydrží :-). Díky.
Faktem je, že najít spolehlivé tahouny na několik let vypadá zvlášť dnes obtížně, ale každý rok s překvapením zjišťuji, že se několik takových najde a to je pak radost s takovými organizovat, když je vidět zájem, ochota. Snad nám to společně ještě pár let vydrží.

Z tebe přímo prýští informace... s takovým práskačem je radost spolupracovat. :)
Tak když jsi nám pověděl něco o tom, jak to vypadá s organizačním týmem, tak by možná stálo za to zmínit i přínos programových linií, přece jenom bez nich by byl určitě problém získat fanouškovskou základnu a samosebou sestavit program. Jak probíhá spolupráce a už od samotného počátku jsi na cony pořádané SFK Avalcon měl ty samé linie, nebo se časem nabalily i jiné?


Já byl vždycky ukecanej :-)
V conovém pravěku, tedy před cca 15ti lety (ovšem první con v ČR proběhl v roce 1982), začínaly vznikat zárodky programových linií na Bohemiaconu, Pragoconu a Avalconu. Klasické cony sice měly program v několika (málo) místnostech, ale starali se o ně sami organizátoři conu. Uvedené tři cony začaly svěřovat program fanouškovským skupinám a mj. díky tomu se rozvíjely, zatímco klasické cony stagnovaly a postupně zanikaly, protože neměly dostatek nových účastníků a dinosaurů neustále ubývá. Koncept multiconu s vyhraněnějšími programovými liniemi připravenými skupinami zvenčí byl ale dinosaury strašně kritizován a některými je dodnes, přestože jejich argumenty byly vyvrácené později reálnou zkušeností nebo od počátku nesmyslné. Například ten, že con s více skupinami fanoušků podporuje jejich separaci. Zde http://www.festivalfantazie.cz/avalon/zbrane/za29/multi.html si můžete přečíst část diskuse, která na to téma probíhala.
Na Avalconu 99 byly prvními liniemi v tom dnešním slova smyslu UFO kongres (dříve hodně fanoušků fantastiky bylo zároveň záhadology) a Star Trek Con, na Avalconu Speciálu 99 Star Wars Con. UFO kongres brzo zanikl, ale Star Trek a Star Wars nás přes změny organizátorů provází dodnes, jsou to nejsilnější skupiny fanoušků. Spolu se Stargate příznivci, kteří se přidali později. Počet linií postupně rostl, jak rostla dostupnost filmů a seriálů a rozvíjely se RPG. Postupně se přidávaly i linie na pokraji fantastiky (např. anime linie, Jatkon měl být původně víc o válkách budoucnosti, PaganCon je částečně historický, částečně mytologický, částečně vlastně náboženský, Spycon či ArcheoCon mají v některých seriálech a filmech prvky fantastiky, SoundtraCon je o hudbě k fantastice) nebo dokonce nefantastické (např. MoveCon, HistoryCon, OrientCon, KrimiCon, vlastně i FutureCon).
Takže díky skupinám fanoušků jsou dnes cony ve FF sérii tak úspěšné. Děkujeme. Dá se říci, že skupiny fanoušků vytvářejí cony a naopak zase cony vytvářejí skupiny fanoušků, protože dávají jejich činnosti nějaký rámec, cíl, prostředí.
Samozřejmě ale řada linií i zanikala nebo se spojovala, protože se kolem nějakého tématu nesešlo dost aktivních lidí nebo to autory přestalo bavit nebo přestali mít čas. Zanikl například MysteryCon, LOSTcon a řada dalších. Čerstvá smutná zpráva je, že na letním FF nebude hororová Studna. Bohužel na Pragoconu bude chybět HOCZ, Andor i Improvizovaný cirkus. Andor a ImpC mi vůbec neodpověděli na maily ani vzkaz na Skype, což je smutné. Za HOCZ máme náhradu v Harry Potter programu z FF, Improvizovaný cirkus nahradí MoveCon rovněž z FF a Andor vystřídá odpočinutý Aragorn :-). Ale je z toho vidět, že každý rok je jiný, nic není samozřejmé, mění se vedení linií, účast každé linie je vždy nejistá, vyhovět všem je velmi náročné a o to těžší je organizovat con.

Takže se to tak trochu točí a točí. :)
Samosebou linie a jejich program je lákadlem pro účastníky, avšak pomyslnou třešničkou na dortu jsou zajímaví hosté, kteří na akci dorazí a které se vám podařilo uhnat... kdo byl takovou první větší obětí a jak moc to dá práce sehnat si takového člověka, případně ho na con dotáhnout a postarat se tam o něj?


Hned na první Avalcon v roce 1996 dorazil mj. Ondřej Neff. Jan Kantůrek jezdí léta. Františka Vrbenská, Vlado Ríša, Jaroslav Mostecký a další spisovatelé velmi často. S těmi všemi je domluva docela snadná, i když je pravda, že ne všichni potvrzují účast včas a pak je těžké dořešit jejich ubytování a nacpat všechny jejich pořady do programu.
První zahraniční hosté přijeli v roce 2002 na Eurocon. Upřímně řečeno si vůbec nepamatuji průběh toho domlouvání. Vím jen, že spisovatele Roberta Holdstocka jsme získali přes nakladatelství Polaris, výtvarníka Jima Burnse přes Martinu Pilcerovou. Ale už nevím, kdo domluvil George R.R. Martina a další. Jen Andrzeje Sapkowského jsme oslovili přímo - na Euroconu 2000 v Polsku.
Prvním hereckým hostem byl Robert Atkin Downes např. z Babylonu 5 v roce 2003. Kromě něj přijeli spisovatelé Kir Bulyčov, Garry Kilworth a další, poprvé výtvarník Philippe Corriat (přijel ještě několikrát). I na dalších Festivalech fantazie jsme měli zahraniční hosty. V roce 2005 poprvé přiletěl herec David Nykl.
Pravda je, že jsme dlouho hosty neuměli ani pořádně opečovat, ani pořádně využít. Jenže tu zkušenost člověk nabírá, ta se celá nedá vymyslet ani okoukat. My jsme v řadě věcí průkopníky a učíme se ne za pochodu, ale za šíleného trysku.
Získat hosta není vůbec snadné. Většinou strašně dlouho trvá, celé měsíce, než se zvaný host rozhodne a domluví se jeho účast. A pak do toho ještě může něco přijít. A předchází tomu ještě výběr, shánění kontaktů, psaní pozvánky s nabídkou podmínek a turistických atrakcí… To je také náročné, protože například agentury zastupující herce většinou nemají na svých stránkách e-maily (ne na herce, to je jasné, ale ani na tu agenturu ne!) a je nutné jim volat nebo adresu agentury získat od někoho. Takže dost často je to tak, že spíš oslovíme ty, jejichž adresu jsme získali, než ty, koho bychom vysloveně vybrali. Ono by to stejně nefungovalo, známí herci nepřijedou jen za letenku, hotel, diety a turistiku, chtějí honorář a profi podmínky organizace. Nejsme jim schopni nabídnout to první a jen s vypětím sil se trochu přiblížit tomu druhému. Takže spíš hledáme někoho, kdo je zvědavý a nechá se nalákat na doslova fantastickou dovolenou. Snad se nám po letošní úspěšné návštěvě Ricka Worthyho a Davida Nykla otevřou trochu vrátka i k dalším hercům. Hosty spisovatele nebo skladatele hudby zařizuje Martin Šust, potažmo Robert Richter. I tak si ale kolem toho vyměňujeme desítky mailů, než se vše domluví. To by bylo hodně dlouhé povídání, kdybych měl blíž popsat, co všechno a jak se zařizuje.
Každopádně zahraniční hosty lze z českých SF&F conů potkat jen u nás a na CzechTreku. Chceme hosty zvát a budeme se pokoušet i příští rok, ale pravda je, že je to vysloveně ztrátová záležitost - počet lidí přilákaných na con vysloveně jen hostem není nijak velký a příjem z nich a místenek na pořady s hostem pokryje jen zlomek nákladů na účast. Proto ještě chvíli potrvá, než i na PragoFFestu/Pragoconu potkáte prvního zahraničního hosta.

No tak přinejmenším je to příjemné zpestření, které dodává takovýmto akcím šťávu a punc.
Jak to vypadá s dalšími takovými kořenícími aktivitami? Na posledním PGC, stejně jako na těch předtím, se pravidelně pořádala Fireshow? Bude i nadcházející ročník, případně budou podobné události provázet PGF?


Andorská fireshow nás bohužel nečeká, pokusíme se zajistit jinou. Určitě mám zájem i o podobná zpestření, ale samozřejmě záleží, zda se najde někdo, kdo ji za rozumných podmínek udělá.

Takže podobná zpestření programu jsou také tak trochu v rukou fanoušků, ovšem pokud se ozvou, tak jim rozhodně nikdo hlavu neutrhne, to je dobré vědět. :)
No tak řekl bych, že jsme nenechali ani nit suchou na pořádání festivalů a akcí tomu podobných, takže by bylo určitě dobré se dovědět něco o tom, co takový organizátor jako ty provádí ve svém volném čase. Již jsi mluvil o sci-fi nebo o volejbale, avšak to jistě nebude všechno. :)


Drtivou většinu programu přece sestavují a tvoří fanoušci, naopak jsou za pořady a vedení programových linií odměny.
Omlouvám se, ale nerozumím. Co je to volný čas?
Když jsem pořádal cony při práci, přišel jsem večer v šest či sedm z práce a po večeři a uspání dcery zasedl k počítači, zhruba do jedné. A většina víkendů znamenala sednout si k počítači už ráno. Výjimek bylo čím dál méně, jak rostla náročnost pořádání. Když teď organizuji na plný úvazek, tak to znamená, že mám delší přestávky a pracovních víkendů je méně. A stihnu toho víc :-). Co se týká volného času, tak se v podstatě nic moc nezměnilo - čtu na záchodě a v MHD, na seriály nekoukám, na filmy u žehlení, nic nehraju, volejbal smůla, muziku poslouchám u práce, lyžovat párkrát na odpoledne v Chotěboři. Kino neznám, divadlo neznám, koncerty neznám, xxx neznám. Za x si dosaďte, co chcete.
Je to částečně dané tím, že práce je pro mě koníček, částečně tím, že rozjezd profesionálního pořádání a rozvoje conů je náročný, částečně tím, že série FF je na tom mizerně finančně a většinu věcí si musím dělat sám, protože zadarmo mi nikdo nepomáhá (myslím systematicky a významně) a zaplatit to nikomu nemohu.
Ale věřím, že tak za dva roky by už to mohlo být lepší a že zase budu vědět, co je to volný čas.

Takže všem je jasné, že jsi ohromně vytížený člověk. :)
Tak abych to trošku přiblížil... chtěl jsem zjistit trošku užší okruh tvých zájmů... třeba právě jaké knížky čteš v MHD, u kterého filmu se pálí košile a případně u které hudby pomalu padáš nosem do hromady lejster. ;)

To je dobře, že je to všem jasné :-). Dřív nebylo a já pořád někde narážel na hloupé představy o snadném pořádání conů :-).
Čtu už jen domácí (tedy i slovenské vycházející česky) autory, i proto, že se s nimi potkávám na conech. V poslední době se mi líbí zejména knihy Mirka Žambocha a Juraje Červenáka. Rád čtu sérii JFK a knihy vydávané s Pevností. Krom toho, že nejsou zatížené filozofickopsychologickointeletuálním otravným balastem, jsou malé a dají se brát do MHD. Jistě, rád jsem četl i podstatně náročnější knihy, ale život sám je natolik náročný, že si u knihy chci odpočinout a pobavit, nechci se už u ní vzdělávat či přemýšlet, toho mám za celý den dost a dost.
Podobně u filmů. Jsem náročným divákem nenáročných filmů. Štvou mě nesmysly a chyby ve filmech, zejména chyby v logice nebo nesmysly v chování lidí, hloupé dialogy a tak dále. Ale na druhou stranu se mi líbí nenáročné filmy a spíš sci-fi než fantasy. Moje nejoblíbenější filmy posledních deseti let jsou nový Star Trek a trilogie Pán prstenů. Ze seriálů je pro mě jedničkou MASH a pak Futurama, Battlestar Galactica a Star Trek TNG a Enterprise, ovšem vždycky rozkoukám tak dvě série a zbytek už nedokoukám. U žehlení koukám i na béčkové filmy kupované v trafikách. Většinu filmů si pouštím rychlostí 1,2 nebo 1,3. Až na naprosté minimum scén je to v pohodě a ušetří se tím čas :-).
V hudbě je to stejné. Dřív jsem si pouštěl i tvrdší a divočejší věci (Iron Maiden, Metallica, Run DMC, Beastie Boys a další), v poslední době poslouchám téměř výhradně klidné popové, poprockové a elektropop skupiny. Nesleduji současnou scénu, takže se jedná spíš o nová alba starých známých jako Seal, Tears for Fears, A-ha, Madonna, Duran Duran, Sade a podobně. Mám slabost pro dancefloorové kapely z první půlky devadesátých let, takže mám řadu LP (to je taková ta černá velká placka, kterou místo laseru čte jehla gramofonu) a CD, která by nikomu nic neřekla. Z o něco novějších Moby, Faithless, Massive Attack, Keane. Z českých prakticky jen Monkey Business. Ne, hudbu si rychleji nepouštím :-).
Filmy ani muziku nestahuji. Filmy většinou kupuji originály, také jsem hodně nahrával z televize a řadu věcí ještě neviděl. Mám například sedm set DVD TV dokumentů na různá témata, všechno jsem si sám nahrál a vystříhal reklamy. Tím pádem jsem vždy pozadu a nejnovější filmy většinou neznám, protože na FF nemám šanci jít si sednout na nějaký do kina. LPíček mám přes 300, taky 200 kazet, CD taky asi 300, takže to se ani nedá oposlouchat a nejnovější muzika se ke mně ani nedostane, pokud to nejsou staří známí. Teď se chystám objednat několik novinek. Ale chci je mít fyzicky, vůbec by mě nenapadlo si je stahovat. I proto, že ctím práci jiných.
Co se týká nejnovějšího fenoménu - čteček, tak nad nějakou uvažuji, je lákavé mít v jedné "knize" stovky knih. Ale zatím jsem ještě žádnou elektronickou knihu nečetl.

Taky máme doma lehkou sbírku eLPíček. :) Sice ne takovou hromadu, ale něco do stovky by to mohlo být.
Takže řekl bych, že za tu chvilku, co si tu povídáme, jsi našim čtenářům určitě dostatečně přiblížil, co všechno obnáší pořádat takový con, jako je PGF; děkuji za strávený čas a za trpělivost, přeji hodně úspěchů, počínaje právě blížícím se PragoFestem. :)
Měj se a hodně štěstí v dalších projektech. ;)


Děkuji :-)

Další články v kategorii Rozhovory:

Kdo hodnotil článek Rozhovor s Organizátorem?
Amunak (4.00*), apophis (4.00*), Eiris (4.00*), MARK (3.00*)

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 31 příspěvků1 2

Yakaman - 27. ledna 2011 08:53
Yakaman

Plumm 25. ledna 2011 13:00
Máš naprostou pravdu. A já se právě snažil vyjádřit to své nekonečné překvapení nad tím, že je to pro někoho zrovna tohle.

Plumm - 25. ledna 2011 13:00
Plumm

Yakaman: Proč myslíš, že z toho nic nemají?

Pokud má člověk možnost dělat to, co ho naplňuje a skutečně to dělá, má z toho víc, než kdokoli jinej z čehokoli jinýho.
http://plumm.cz/

Yakaman - 25. ledna 2011 09:54
Yakaman

Na žádném conu jsem nikdy nebyl, ani mě to valně neláká. Přesto mě rozhovor zaujal, například jsem se dozvěděl, že na světě existují zcela šílení lidé, kteří obětují celý svůj život pořádání něčeho, co dle mého názoru nemá žádný význam a ještě z toho sami nic moc nemají.

Proti formě, obsažnosti, zajímavosti a způsobu vedení rozhovoru nic nenamítám. Nechápu, proč se některým ostatním nelíbí.

Rimmer - 22. ledna 2011 00:53
Rimmer

Torreador 21. ledna 2011 19:18
To je věc názoru... :D
2+2=1

Torreador - 21. ledna 2011 19:18
Torreador

Rimmer 21. ledna 2011 18:47

Minimálně by to bylo sakra narcistické :P
Id agas, ut sis felix, non ut videaris.

Rimmer - 21. ledna 2011 18:47
Rimmer

Bylo by hodně zavádějící udělat rozhovor sám se sebou? Respektive s člověk mně velice blízkým, moudrým a věru zajímavým? :D
2+2=1

Nefrete - 21. ledna 2011 14:25
Nefrete

Nazir 21. ledna 2011 10:46

Nefrete jistě přijme s otevřenou náručí, každého, kdo se nebojí udělat další rozhovor.


Tak tak.:o)
Odpusť jim, neboť nevědí, co činí.

Eiris - 21. ledna 2011 12:26
Eiris

Nazir
Taky s křížkem po funuse xD (Mám li to obrátit) Já už totiž druhým týdnem vyzpovídávám na Rozhovorech I. Beorna, takže ano, těš se :)...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Nazir - 21. ledna 2011 10:46
Nazir

Eiris, etc.

Mi to trošku přijde diskuze pro diskuzi.
Tenhle rozhovor je trošku specifičtější, řekněme pro fajnšmekry na Cony atd. Je to napsáno v Úvodníku, kdo chce číst, čte, jiný nechá být.
Navíc volání po tom, že to mělo být jinak a lépe je trošku s křížkem po funuse.
Poznámky mohou být podnětné pro příští autory, kterým jistě můžeš být i Ty, potažmo kdokoli. Nefrete jistě přijme s otevřenou náručí, každého, kdo se nebojí udělat další rozhovor. Budeme se těšit :)
Oko za oko... a svět bude slepý.

Eiris - 21. ledna 2011 08:19
Eiris

Amunak
Ne, na otázku měla 4 minuty, protože do těch pěti minut, co jí prezident bude věnovat se započítá i to, co mu bude představena a prohledána :)

A kde to najdeš, čéče, co třeba u těch lidí, co ten rozhovor udělají? :D Já neřekla, že proběhly a někde se dá nyní najít 12 jiných rozhovorů, to se nikde nepsalo, já uvedla, že z 12 rozhovorů se v tomto duchu bude dvanáct z nich týkat lautr toho samého. *Jééé, pořadatel conů, zeptáme se ho na cony.* O rok později. *Jééé, pořadatel conů, co se ho zeptat na cony.* Někde v daleké budoucnosti. *Jééé, pořadatel conů, pojďme se ho na to zeptat.* Takže ať tak či tak, prostě to bude jen 12 různých variací na jedno téma. A bohužel, XY odpovědí bude furt těch samých. (Nebudeš mi věřit, ale ten člověk bude mít asi stejné jméno, nejspíše i stále stejné datum narození amísto, taky odpoví stejně, kdy s conama začal a nejspíše i důvody proč, budou zase ty samé. Takže 1-100% podaných informací, budou zase ty XY omleté samé. Proč, když je přineslo tolik rozhovorů předtím)Ono tohle je věc kterou rozhodně nevztahuji jen a pouze na naše rozhovory, ale na žurnalistiku obecně. Viz. Četla jsem rozhovor s D.Hůlkou v týdnu, reportér se ho ptal na mládí a muzikál. Ejhle, měsíc pryč, rozhovor s D.Hůlkou, a co se nedočtu, jaké měl Hůlka děctví a jak se mu účinkuje v muzikálu. A to roka to bylo ještě tak dvakrát, ne li třikrát. Jiný reportér, jiný list, jiné pořadí, ale ne situování otázek. Každý se Hůlky ptal na muzikál a děctví. A očem to pak je?

A to samé mi přijde zde. Proč se organizátora conů ptát na cony, když na to nejspíše odpovídá při každém rozhovoru? (Já neřekla, že najdeš 12 takových rozhovorů, ale vzniknout, tak ano) Protože taková je prostě statistika...

Proto očekávám, kdy někdo řekne. Co tak jít jinou cestou? Nemusíme mluvit o počasí, ale co se třeba muzikanta zeptat na jeho vztah k F1? Ono to povrchově vypadá jako blbost, samo o sobě, jedna otázka vystřelená naslepo do tmy. Ale při dobře vedeném rozhovoru, i jedna, dvě či dvacet otázek takového rázu, řekne víc, než variace dvacetkrát na: Jak pohlížíte na muzikál, kde hrajete?
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Morganův známej - 21. ledna 2011 01:03
Morganův známej

Torreador 17. ledna 2011 10:52
Nečetl, přestalo mě to bavit po tom úvodu ve kterém padli dvě jména a žádné z nich nepatřilo respondentovi;)
Lid dá vždy jen na zdání a na výsledek věci, a na světě není než lid. - Niccolò Machiavelli

Amunak - 20. ledna 2011 21:35
Amunak

Eiris 20. ledna 2011 17:01
Aha, a já myslel, že na tenhle rozhovor bylo pět minut a ne čtyři.

Mimochodem když si to můžeme najít dvanáctkrát... kde, prosím tě?
🐺

hater - 20. ledna 2011 19:57
hater

Eiris 20. ledna 2011 17:01
Já myslím, že otázky klárkovského typu v rozhovoru jsou. Ale možná jen špatně čtu :)

Eiris - 20. ledna 2011 17:01
Eiris

hater
Já neřekla, že se na to musí ptát, já řekla, že mi otázky podobného charakteru schází v rozhovorech. Upřímně u pana Organizátora, mi je naprosto jedno, jestli mu tato otázka byla, či nebyla položena, na druhé straně, u osobností Aragornu je to něco, co by mě třeba zajímalo. Protože to o nich něco řekne, aniž by museli prozrazovat nějaké intimní důvěrnosti. Pomůže to udělat obrázek a představu o těch lidech, co tu potkávám, u pana Organizátora mě to upřímně je naprosto jedno, co pije, ale třeba u lidí Aragornu by mě takováto, či podobná otázka potěšila. Bylo to dáno jako příklad...

Viz. Z jednoho nejmenovaného seriálu:
cca.
Lojs: Mám na rozhovor s prezidentem jen 4minuty, to stačím jednu otázku, mám se ho zeptat na odzbrojení, problémy na středo východě nebo na navázání vztahů s Ruskem?
Klárk: No, já bych se ho zeptal, jakému fotbalovému týmu fandil jako malý chlapec...

(A o tom to je podle mě je, takové otázky mě zajímají. Jestliže to je vrchní pořadatel conů, tak se ho na cony asi ve smyčce bude ptát 12 tazatelů do tuctu. Tedy si to 12x najdu jinde, ale který se ho zeptá, jaké pije pivo?)...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

hater - 20. ledna 2011 15:49
hater

Eiris 19. ledna 2011 12:57
Jestli by třeba nestačilo napsat tuto otázku do komentářů článku? Možná by dotyčn(í)ý odpověděl. Rozhovor přece nemusí být definitivně uzavřen po jeho zveřejnění jako článku :-)

Eiris - 19. ledna 2011 12:57
Eiris

Torreador
To je možná taky důvod, proč to je takové jiné, oproti jiným rozhovorům. Tedy, že to není osoba známá Aragorňanům, alespoň některým, co s cony nějak nejsou na jedné vlně. Takže možná i tím, je tento rozhovor v jiné kategorii, takže se těžko asi bude srovnávat s rozhovory Aragorňan + Aragorňan...

Sice na psaný projev, je to informačně poněkud slabší, myslím, že se to dalo lépe kočírovat. (Je to prostě o tématu pro úzkou skupinu a ostatním to moc neřekne) Nic to neříká o osobnosti, ale jasně, je to prostě rozhovar na téma, ne rozhovor na poznání...

Takže stejně bych to nesrovnávala s ostatníma rozhovorama. Třebaže trochu menší nadšení než dole, stále dobrá práce...

Jen PSko. Přeci jen, dozvěděli jsme se o conech a podobně, ale když už zpovídám někoho, proč mu i v tématické rozhovoru nepoložit otázku čistě mimotématickou. Já nevím třeba:

Jsi pivař? Máš raději 10 nebo 12 a černé nebo světlé? Kterou značku preferuješ...

Ano, možná to zní jako blbost, ale mě třeba právě v rozhovorech takovéto otázky scházejí. Viz. Proč se ptát kohokoliv na něco, co o sobě už řekl, nebo co se o něm ví, nebo se to dá dohledat, oproti něčemu, na co se nikdo nikdy asi nezeptal...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Torreador - 19. ledna 2011 11:55
Torreador

Nefrete 19. ledna 2011 11:42

+1

Rozhovor tentokráte není s aragornskou osobností. Je s osobou, která svůj momentální život staví na pořádání conů.

A upřímně... nevím jak mnoho lidí z aragornské komunity mělo s pořádáním conů zkušenosti, avšak neřekl bych, že mnoho.

Nevím jaké wow tu chcete rozebírat, člověk který nemá moc času a podřizuje svoje potřeby potřebám conů a prostě cony žije... o nich mluví, mluví o začátcích a mluví ve faktech.

Rozhovor je malé(ano bohužel malé) přiblížení zákulisí toho, čeho můžete být účastníky. Vašek Pravda není osobností aragornu, je tak trochu osobností v širším, republikovém pojetí.
Id agas, ut sis felix, non ut videaris.

Nefrete - 19. ledna 2011 11:42
Nefrete

Nejde o reakci na konkrétní komentář:

Chtěla bych jen poznamenat, že cílem rozhovoru bylo především dát řeč na téma "pořádání PragoFFestu a další" - tedy se tento rozhovor od těch ostatních, které byly a budou, liší. Jak už jsem se - asi nešikovně - snažila naznačit v úvodníku, článek je určen především "insiderům", ti ostatní mohou interview směle přeskočit a vrhnout se do čtení až toho následujícího.:)

Rozhodně se tím nesnažím snížit význam vašich komentářů a připomínek, jen je třeba vzít výše uvedené v úvahu.
Odpusť jim, neboť nevědí, co činí.

apophis - 19. ledna 2011 10:37
apophis

Eiris 19. ledna 2011 08:32

ne, není to naživo, zatím všechny rozhovory zde na Aragu probíhají formou "diskuze dvou zúčastněných stran".

i proto je tenhle rozhovor bohužel jen plný faktografie a ne něčeho "wow, zajímavé, husté, interesantní", jak píší i další lidé ještě níže (časově dříve) před tebou.
Jsem obludný fantazák, jenž z temnoty svého doupěte leze kam se mu zachce a kdy se mu zachce.

Eiris - 19. ledna 2011 08:32
Eiris

Pokud to je jinak, pak tyto řádky níže ignorujte*...

Domnívám se, že toto je přepis živého rozhovoru, kdy v nějakém krátkém časovém úseku, de facto přímo na koleni, byl pan Organizátor zpovídán. Naopak ostatní rozhovory byly a jsou vedeny formou chatu, nebo fóra, tedy za situace, kde si tak jako tak uchráníte své soukromí a hlavně v případě čehokoliv, jen odběhnete a vrátíte se k hovoru druhý den, nebo za hodinu. Naopak pokud vám na živo vymezí řekněme dvacet minut, pak prostě nemáte jinak. Nehledě už jen to, že asi valná většina z nás není reportérem a tak zůstanou jeho nedostatky, třeba verbální, ale i jiné, v soukromí za tím vlastním monitorem, zatímco výslech na živo, je daleko těžší. Zkuste si to...

Tedy závěrem. Jestliže měl Torreador omezený čas na rozhovor, navíc nuceně udělaný v kuse, pak myslím, že odvedl slušnou práci. Jasně, šla odvést lépe, ale popravdě, kdo nezasvěcený žurnalistice by jste do toho šel a lépe to provedl? Takže tím bych asi i ohodnotila jako lehce mimo všechny pokusy o srovnání s neživými rozhovory, které probíhali v skrytu anonymity a v časově téměř neomezeném a klidném prostředí, oproti hovoru...

Pokud tedy Torreador pana Organizátora někde odchytl, třebas v kavárně klidně, ale hovořil s ním naživo s časovým limitem, tak nelze srovnat jeho rozhovory s ostatními. Tedy:
Kvalita textů a zpracování: cca. 4 (Přepis skutečného hovoru se asi prostě hůře čte. Možná to mohl jen trochu kočírovat. Poměr 1:3 na otázku : Odpověď je dle mě akorát, ale zde to pan Organizátor rozvedl až moc myslím.)
Informace co mi to podalo: cca. 2 (Nepopírám, slabá stránka hovoru, nic mi to nedalo, nezájem o téma jemuž nerozumím)
Pojetí okolo: cca. 5 (Jelikož to je naživo, s přihlédnutím k času a rušnosti okolí, které samo osobě může stresovat, než si rozhovor chatovat. Je to dobré. Torreador klade vcelku jasné otázky, krátké a nechává prostor na odpovědi. Tak jak by mělo zpovídání nějaké osobnosti vypadat. Jen trochu krotit výřečnost tázaného. Ale to je zase problém u živého hovoru. Tři věty a máte tu odstavec.)...

Takže bych se nebála dát 4****...

*Pokud to je rozhovor provedený na chatu, fóru. Tedy se k němu nevztahují ta úskalí, co jsem uvedla. Tak při srovnání s jinými rozhovory to je skutečně nicneříkající a slabé. Řekněme za 3*** Maximálně. Osobně bych dala spíše ke 2**. Ale pouze při srovnání s jinými textovými rozhovory, protože srovnávat živý a textový rozhovor si myslím není zcela objektivní v rámci žánru...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Vypisuje se 20 z celkem 31 příspěvků1 2


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)