|
Rafaela ti moc neporadila, tak já doplním neřečený: ta anotace říká: všichni jste jenom pitomci, kteří nechápou když někdo začíná, a já to moc dobře vim. proto za ní facku, pokud chceš upřímnou kritiku, neni dobrý začínat tím, že kritika urazíš. jakkoliv můžeš mít pravdu v tom, že spousta kritik tady je opravdu nepříjemná a občas až agresivní.
Tak. Verš netvoří jenom stejný písmenko na konci slova. to zaprvé. zkus si to vyslovit nahlas, zkus si říct: s každým dnem - problémem (nejlepší z tvých veršů, docela mě zaujal), a pak si řekni: živí - hubí.
A to je další věc: gramatický verš. Nevím jestli jsi o tom někdy slyšela, jizvo, ale to je to, když se slova rýmujou jenom proto, že z gramatickýho hlediska mají stejnou koncovku. Je to to nejškoláčtější co může bejt, ale abych tě uklidnila, začínali jsme tak všíchni. O trochu je lepší, když už máš dvě slovesa, když má každý jinej podmět. Ale taky nic moc.
Takže - co jsem vypozorovala při čtení a psaní básní: 1) (základní pravidlo) - čím víc se slova liší, tím je to lepší. Je super když jsou v jiných jazycích. (po čtvrt litru chardonnay chtěla bych tě. a kdo ne?) je super když jedno je trojslabičný a jiný jsou tři slova - který na sebe ale musí dobře sedět, všimni si: šAr - DO - NÉ - A - kDO - NE
2) je fajn, když píšeš básně, a napadne tě ten skvělej a super verš, na kterej hledáš rým, dát ho až na druhý místo. nevypadá to tak šroubovaně, pokud se ti totiž nepovede vymyslet něco minimálně stejně skvělýho, vždycky to vypadá šroubovaně. s tím souvisí i to, že je super aby druhej verš končil delším slovem.
3) rytmus, abych rafaelu doplnila, není jenom o počítání slabik. ale taky o přízvucích ve slovech. Já pořádně nevím jak se to dělá, ale - a to není zatím o talentu, ale prostě o množství přečtených básní - postupně jsem začala cítit, i když mám počet slabik stejný, jak slova va verši tak seskládat, aby to znělo líp.
Zkus Žáčka, na to čtení, on je hodně vyváženej a rytmickej a má geniální rýmy. (nemyslim teď, abys vytáhnul jeho Aprílovou školu co jste četli na základce, ale zbytek jeho tvorby, určenej pro dospělý)
4) Asi teď ráda namítneš, že rytmus a rýmy v dnešní době nejsou nic potřebnýho k psaní básní. Možná teda ne, ale kdyby se ti to přece jenom namítnout chtělo, tak věz, že rymus je naprosto důležitej všude, ve vázaným i volným verši, dokonce i v povídkách, VŠUDE. I když nemusí bejt zrovnaa vyrovnanej a pravidelnej. A rýmy? Osobně nemám volný verš ráda a jsem ráda že tvoje první dílo se o něj nepokouší. Ale hlavně - rozhodně si myslím, že, pokud by ses jednou rozhodl tak psát, je důležitý nejdřív znát, jak se to dělá rýmovaně. Alepoň základy. A rozhodně, rozhodně nejvíc je důležitý, aby to bylo znát z básně na první pohled. Protože tady je jasnej pokus o rýmování, pokus o pravidelnej rytmus, a to všechno, jelikož se ti to zatím až tak úplně nedaří, vyznívá prostě celkově nepovedeně.
5) Střídá se ti tam přítomnej a minulej čas - to je špatně jak v povídkách, tak v básničkách.
Poslední připomínka: pokusím se trochu obhájit kritiky tady na Aragornu, pokusím se vysvětlit ti důvod, proč máš a po mojí kritice asi ještě víc, pocit, že do tebe rejou všichni tak upřímně, až je to nepříjemný a téměř urážlivý.
Co musíš dřív dělat, abys mohl umět vařit? Jíst. Abys mohl dělat muziku? Poslouchat. Abys mohl psát knížky? Číst.
A jak často ty si otevřeš knížku poezie?
vyčítám ti to teď tady trochu za všechny ty "básníky," které znám, kteří píšou, ale cizí nečtou, za všechny "fotografy," kteří fotí, ale neznají nikoho z nejslavnějších fotografů...
(jsem totiž fotografka, víš, a k tomu můžeš můj nick najít i na pismak.cz, kde mám svojí novější poezii, abych se něčím trochu zaštítila. a teď jsem čtyři hodiny upravovala fotky, tak se tady odreagovávám psaním, tvoje básnička to schytala :-) )
protože my si prostě myslíme, že kdybys četl, kdybys žáčka, máchu, nezvala, shakespeara a ty všechny další znal a měl načtený, asi by se ti sotva chtělo prezentovat tuhle věc na veřejnosti. protože bys tak nějak tuši, že to má bejt jinak. tak za to trochu rejem.
páni, moje kritika je o něco delší než samotný dílo, tak o 150%, co? :-)) tak můžeš bejt v klidu, teď už budou kritizovat jenom můj samonaučenej výčet pravidel pro něco tak nepravidelnýho jako je poezie.
tak hezkej večer a dobrou
Otevřete okno upírovi......
|