Články
Deset otázek, které by měl hráč o postavě zodpovědět
http://forum.rpg.net/showpost.php?p=7366567&postcount=4
Téma: Pozadí postavy - jmenujte deset otázek, které by hráč měl o své postavě zodpovědět.
Uživatel Lucifer napsal:
1. Co je na vaší postavě zajímavé a skvělé?
Je překvapivé, kolik hráčů je schopno vytvořit postavu bez toho, aby dokázalo odpovědět na tuto otázku. A to je opravdu neomluvitelné například u hry jako je Exalted. Není potřeba, aby pro vás byla odpověď zcela vyčerpávající a nebo uspokojivá - například si možná nemyslíte, že na kouzelnících je něco zajímavé a třeba opravdu není - ale když padne tato otázka, měli by jste pociťovat něco mezi nadšením a záchvatem pozitivní nálady.
2. Co bude vaše postava dělat?
Na tuto otázku se opravdu nezapomeňte zeptat. Když nezůstane zodpovězena ta první, je to jistě větší tragédie, ale toto je jedna z nejvíce opomíjených otázek ohledně postav. Lidé si o své postavě myslí, jak je skvělá - a ano, možná je skvělá - bez toho, aby vůbec přemýšleli o tom, co bude jejich postava v daném prostředí a nebo během tažení dělat. A pak dostáváme namakané postavy, které jsou absolutně nemotivované dělat cokoli , a nebo jsou ochotné dělat jen věci, které se do hry absolutně nehodí.
Položení této otázky způsobuje, že se překvapivé množství hráčů plácne do čela a řekne: "No to byl ale blbej nápad... Jako, ... proč by se vraždící psychopatický tulák měl vůbec zahazovat s takovou skupinou superhrdinů zachraňujících svět?"
3. Jak to bude vaše postava dělat?
Touto otázkou se ujišťujeme, že základní údaje v deníku a idea postavy se aspoň trochu shodují. Občas se stane, že vaše postava je světoznámý lupič, který se chce stát součástí shadowrunového týmu, ale bohužel jeho hráč úplně zapomněl, že bude potřebovat ovládat způsob, jak zneškodnit poplašné systémy a překonávat elektrické ploty.
4. Proč to vaše postava dělá?
A teď se dostáváme k tomu, co je jádrem celého pozadí. Touto kouzelnou otázkou je někdy možné proměnit stostránkový epický příběh v krátký a dobře použitelný odstavec. Raději než procházet dlouhou klikatou cestou znovu s postavou, můžeme mít něco použitelného vždy po ruce.
"Chce zabít krále, protože jeho otec byl právoplatným následníkem trůnu a cítí, že současný král je zodpovědný za chudobu a nejasnosti v jeho životě."
A bum, právě jsme odvyprávěli složitý osud postavy, jejíž život je plný intrik, a proměnili jej v něco snadno pochopitelné a okamžitě aplikovatelné v dobrodružství.
5. Co bude vaše postava dělat, když zjistí, že je to nemožné?
Tato otázka může být více a nebo méně důležitá, zjevně v závislosti na předchozích, ale je dobré na ni odpovědět. Pokud je životním úkolem postavy pomstít zabití sestry, tak co bude dělat, až zjistí, že vrah již byl zajat někým jiným, a nebo je prostě nemožné jít za tímto cílem vzhledem k jiným událostem (přichází apokalypsa)? Vyhasne v tomto okamžiku úplně zájem postavy o svět, a nebo bude i pak zajímavá.
6. A co bude postava dělat, když se jí to podaří?
Doplňuje předchozí otázku. Tak fajn, Prsten byl úspěšně zničen v plamenech Hory Osudu, a co teď? Je takto určen bod, kdy vás přestane bavit hrát postavu - a nebo úplně celé tažení? Je možné, že si postava dokáže najít jiný cíl? Je tu ještě jiný důvod, proč by měla být stále důležitá a zajímavá.
7. Čím je vaše postava důležitá?
Tuto může být obtížné zodpovědět. Po pravdě je to občas dobře, když hráč nedokáže úplně přesně říct - častokrát se podobné věci objevují až během hry - ale většinou jsem radši, když mám odpověď i na tuto otázku. Tedy alespoň pokud nehrajeme tažení o úplně nedůležitých postavách. Vaše postava je skvělá, má cíle i prostředky, ale proč by to mělo ostatní hráče zajímat? Jistě je možné být zajímavý jen tím, jak skvělý je příběh té postavy, ale také je lepší, pokud mají ostatní hráčské postavy nějaký vlastní důvod, proč by je mělo zajímat, jak se situace vyvíjí.
8. Pro co by byla postava ochotna zemřít?
Narozdíl od předchozích otázek, zde jsem ochoten přijmout jako odpověď "nic". Přiznávám, že nic se nemá přehánět a možná chce přece jen hráč hrát postavu, která udělá úplně cokoliv, jen aby si zachránila svou kůži. Ovšem dobrá odpověď na tuto otázku může nejen dát odpovědi na důležité otázky o vaší postavě - nebo odpovědět, co je pro ni důležité - ale navíc pomůže vyhnout se některým nešťastným situacím během hry. (Znáte to, opravdu jste toho paladina nechtěl zabít, ale hráč trval na tom, že jinak to jeho postava prostě udělat nemůže... a pak to skončilo opravdu nepříjemně a už vůbec ne dramaticky i přes skvělý potenciál scény jen proto, že jste s tím nepočítal.)
9. Jaké je největší tajemství postavy?
To se někdy vztahuje k dřívějším odpovědím. Jindy to může být něco opravdu jednoduchéhp jako například: "Opravdu se bojím pavouků." nebo "Když jsem byl mladší, tak byl mým vzorem Mirek Dušín." To je fajn, protože to ukazuje, že se hráč zamýšlí nad svou postavou trochu do hloubky. Opět, "nic" je také odpověď, přestože to napovídá, že se jedná o opravdu unikátní druh postavy. (Například bych si představil, že robot zřejmě nebude mít příliš mnoho tajemství, pokud vůbec nějaké.)
10. Jaké druhy postav očekáváte, že budou v družině?
Pro mě opravdu zajímavé. Rád mám představu o tom, co hráč očekává od ostatních. Pokud by tu byly příliš velké rozdíly, možná, že ještě není pozdě si sednout a zkusit to napravit, či vyplnit prázdné mezery pomocnými nehráčskými postavami.
- 17.06.2007 - Grimnir, bůh odvahy a velkých činů
- 06.07.2007 - Naděje
- 05.06.2007 - Deset otázek, které by měl hráč o postavě zodpovědět
- 10.05.2007 - Vývoj RPG
- 28.03.2007 - Rozhodování
Komentáře ⇓
Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.
Vypisuje se 20 z celkem 25 příspěvků1 2
kucik - 15. září 2008 20:15 | |
hater 15. září 2008 20:06 |
hater - 15. září 2008 20:06 | |
kucik 15. září 2008 20:03 |
kucik - 15. září 2008 20:03 | |
Myslim ze textik by si zaslouzil vic, nez zapadle misto kdesi na dne pytle s clanky. |
Fir - 10. června 2007 22:28 | |
Jak tak na to koukám, tak mi to připomíná takovej stručnej charakterník z DrD+. Pro všechny PJ doporučuju. Jsou to sice čtyři stránky, ale sotjí to za to. |
Gran - 8. června 2007 13:01 | |
Mně někdo před pár měsíci dával nabídku profi-pídžejování v nějaké herně x) |
Dart - 8. června 2007 12:40 | |
hater 8. června 2007 11:59 |
Gran - 8. června 2007 12:36 | |
hater 8. června 2007 11:59 |
apophis - 8. června 2007 12:19 | |
hater 8. června 2007 11:59 |
hater - 8. června 2007 11:59 | |
Dart 8. června 2007 10:45 |
Gran - 8. června 2007 11:45 | |
To, co apophis zmiňuje, nebyla vyloženě tvorba postavy, nýbrž zamýšlení se nad principy jednoho povolání do DrD+, které svou sílu čerpá z Emocí. |
Dart - 8. června 2007 10:45 | |
hater 8. června 2007 10:25 |
hater - 8. června 2007 10:25 | |
Dart 8. června 2007 10:03 |
Dart - 8. června 2007 10:03 | |
hater 8. června 2007 08:37 |
apophis - 8. června 2007 08:48 | |
hater 8. června 2007 08:37 |
hater - 8. června 2007 08:37 | |
apophis 7. června 2007 23:55 |
apophis - 7. června 2007 23:55 | |
Jedna metoda, kterou jsem zkoušel aplikovat na menším sezení s děckama (10-15 let) a já v 19 letech (před 2 roky): |
Dart - 7. června 2007 12:03 | |
hater 7. června 2007 11:10 |
hater - 7. června 2007 11:10 | |
Dart 6. června 2007 13:21 |
Gran - 6. června 2007 14:18 | |
I když, možnáí bych osmičku a devítku hodil do jedné otázky (Co uděláš, když toho dosáhneš? A co uděláš, když ne?) a volné místo vyplnil otázkou ve stylu "Co si myslíš o světě?". |
Gran - 6. června 2007 14:15 | |
1. Kdo jsou tví rodiče, tví předci, ti, co tě vychovali? |