Deset otázek, které by měl hráč o postavě zodpovědět (1 strana zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Deset otázek, které by měl hráč o postavě zodpovědět

Autor : hater   5. června 2007   Ostatní
Překlad příspěvku z diskuze na forum.rpg.net

http://forum.rpg.net/showpost.php?p=7366567&postcount=4
Téma: Pozadí postavy - jmenujte deset otázek, které by hráč měl o své postavě zodpovědět.

Uživatel Lucifer napsal:

1. Co je na vaší postavě zajímavé a skvělé?

Je překvapivé, kolik hráčů je schopno vytvořit postavu bez toho, aby dokázalo odpovědět na tuto otázku. A to je opravdu neomluvitelné například u hry jako je Exalted. Není potřeba, aby pro vás byla odpověď zcela vyčerpávající a nebo uspokojivá - například si možná nemyslíte, že na kouzelnících je něco zajímavé a třeba opravdu není - ale když padne tato otázka, měli by jste pociťovat něco mezi nadšením a záchvatem pozitivní nálady.

2. Co bude vaše postava dělat?

Na tuto otázku se opravdu nezapomeňte zeptat. Když nezůstane zodpovězena ta první, je to jistě větší tragédie, ale toto je jedna z nejvíce opomíjených otázek ohledně postav. Lidé si o své postavě myslí, jak je skvělá - a ano, možná je skvělá - bez toho, aby vůbec přemýšleli o tom, co bude jejich postava v daném prostředí a nebo během tažení dělat. A pak dostáváme namakané postavy, které jsou absolutně nemotivované dělat cokoli , a nebo jsou ochotné dělat jen věci, které se do hry absolutně nehodí.

Položení této otázky způsobuje, že se překvapivé množství hráčů plácne do čela a řekne: "No to byl ale blbej nápad... Jako, ... proč by se vraždící psychopatický tulák měl vůbec zahazovat s takovou skupinou superhrdinů zachraňujících svět?"

3. Jak to bude vaše postava dělat?

Touto otázkou se ujišťujeme, že základní údaje v deníku a idea postavy se aspoň trochu shodují. Občas se stane, že vaše postava je světoznámý lupič, který se chce stát součástí shadowrunového týmu, ale bohužel jeho hráč úplně zapomněl, že bude potřebovat ovládat způsob, jak zneškodnit poplašné systémy a překonávat elektrické ploty.

4. Proč to vaše postava dělá?

A teď se dostáváme k tomu, co je jádrem celého pozadí. Touto kouzelnou otázkou je někdy možné proměnit stostránkový epický příběh v krátký a dobře použitelný odstavec. Raději než procházet dlouhou klikatou cestou znovu s postavou, můžeme mít něco použitelného vždy po ruce.
"Chce zabít krále, protože jeho otec byl právoplatným následníkem trůnu a cítí, že současný král je zodpovědný za chudobu a nejasnosti v jeho životě."
A bum, právě jsme odvyprávěli složitý osud postavy, jejíž život je plný intrik, a proměnili jej v něco snadno pochopitelné a okamžitě aplikovatelné v dobrodružství.

5. Co bude vaše postava dělat, když zjistí, že je to nemožné?

Tato otázka může být více a nebo méně důležitá, zjevně v závislosti na předchozích, ale je dobré na ni odpovědět. Pokud je životním úkolem postavy pomstít zabití sestry, tak co bude dělat, až zjistí, že vrah již byl zajat někým jiným, a nebo je prostě nemožné jít za tímto cílem vzhledem k jiným událostem (přichází apokalypsa)? Vyhasne v tomto okamžiku úplně zájem postavy o svět, a nebo bude i pak zajímavá.

6. A co bude postava dělat, když se jí to podaří?

Doplňuje předchozí otázku. Tak fajn, Prsten byl úspěšně zničen v plamenech Hory Osudu, a co teď? Je takto určen bod, kdy vás přestane bavit hrát postavu - a nebo úplně celé tažení? Je možné, že si postava dokáže najít jiný cíl? Je tu ještě jiný důvod, proč by měla být stále důležitá a zajímavá.

7. Čím je vaše postava důležitá?

Tuto může být obtížné zodpovědět. Po pravdě je to občas dobře, když hráč nedokáže úplně přesně říct - častokrát se podobné věci objevují až během hry - ale většinou jsem radši, když mám odpověď i na tuto otázku. Tedy alespoň pokud nehrajeme tažení o úplně nedůležitých postavách. Vaše postava je skvělá, má cíle i prostředky, ale proč by to mělo ostatní hráče zajímat? Jistě je možné být zajímavý jen tím, jak skvělý je příběh té postavy, ale také je lepší, pokud mají ostatní hráčské postavy nějaký vlastní důvod, proč by je mělo zajímat, jak se situace vyvíjí.

8. Pro co by byla postava ochotna zemřít?

Narozdíl od předchozích otázek, zde jsem ochoten přijmout jako odpověď "nic". Přiznávám, že nic se nemá přehánět a možná chce přece jen hráč hrát postavu, která udělá úplně cokoliv, jen aby si zachránila svou kůži. Ovšem dobrá odpověď na tuto otázku může nejen dát odpovědi na důležité otázky o vaší postavě - nebo odpovědět, co je pro ni důležité - ale navíc pomůže vyhnout se některým nešťastným situacím během hry. (Znáte to, opravdu jste toho paladina nechtěl zabít, ale hráč trval na tom, že jinak to jeho postava prostě udělat nemůže... a pak to skončilo opravdu nepříjemně a už vůbec ne dramaticky i přes skvělý potenciál scény jen proto, že jste s tím nepočítal.)

9. Jaké je největší tajemství postavy?

To se někdy vztahuje k dřívějším odpovědím. Jindy to může být něco opravdu jednoduchéhp jako například: "Opravdu se bojím pavouků." nebo "Když jsem byl mladší, tak byl mým vzorem Mirek Dušín." To je fajn, protože to ukazuje, že se hráč zamýšlí nad svou postavou trochu do hloubky. Opět, "nic" je také odpověď, přestože to napovídá, že se jedná o opravdu unikátní druh postavy. (Například bych si představil, že robot zřejmě nebude mít příliš mnoho tajemství, pokud vůbec nějaké.)

10. Jaké druhy postav očekáváte, že budou v družině?

Pro mě opravdu zajímavé. Rád mám představu o tom, co hráč očekává od ostatních. Pokud by tu byly příliš velké rozdíly, možná, že ještě není pozdě si sednout a zkusit to napravit, či vyplnit prázdné mezery pomocnými nehráčskými postavami.

Další články v kategorii Ostatní:

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 25 příspěvků1 2

Dart - 6. června 2007 13:21
Dart

hater 6. června 2007 11:29

........ oki.

1. Kto si?

Veľmi jednoduchá otázka, ktorá sa často vyskytne i v hre ak sa postava sama od seba nepredstaví. Moja obľúbená odpoveď - "Pýtaš sa ma na meno, alebo moju existenciu?"

Takže sme začali na samotnom začiatku kde dávame postave meno, jej minulosť, prítomnosť a budúcnosť. A samozrejme pôvod i zmysel života. Tiež pridávame výzor postavy, bo ako by to bez popisu bolo.

2. Ako vníma tvoja postava svet?

Fajn. Máme postavu (meno i existenciu), ale stále je to len prázdna schránka bez ducha. Čo tvorí postave dušu? Jej charakter.

Tu prichádza opis toho ako postava vníma svet vlastnými očami. Ak nás zaujme dáky prvok, môžme sa dodatočne opýtať - Prečo je tvoja postava tak pesimistická? (nedôverčivá? neúprosná?...)

Obe otázky majú svoje pod otázky, ktoré sa vynárajú pri hraní. (Čoho sa bojíš?)

3. Čím je tvoja postava výnimočná?

Dokáže vyvolávať duchov.
Hm, zaujímavé. Rozveď to. Kedy a ako prišla na túto schopnosť?

Všetky ostatné otázky považujem za zbytočne. Postava ma nárok meniť názor ak k tomu počas svojej cesty získa dôvod.

hater - 6. června 2007 11:29
hater

Gran: clanek je samozrejme urcen pro hrace, pro tvurce postav nejen pro PJ :-) jak jsi spravne pochopil, idealem autora clanku je, aby vsichni hraci spolupracovali na tvorbe druziny :-))

jinak problematika zda volit presny a nebo volny preklad je nekdy dost obtizna a ja se klonim k tomu, aby mel vysledek urcity smysl (tak jak jsem jej pochopil ja), prestoze je jiste mozne, ze to autor myslel trochu jinak :-)

konkretne fucking jsem neprelozil doslova, protoze u nas se nepouzivaji tyto silnejsi vyrazy tak casto jako v americe. Teda posledni dobou kdyz slysim obcas mladez spolu mluvit o tom dost pochybuji :-)) ale kazdopadne ne az tolik.

Charakternik DrD plus je slozity a komplexni, vypracovani postavy podle nej je zalezitost na dlouhou dobu. Zde se jedna o pokus shromazdit deset nejdulezitejsich otazek :-) ktere umozni uchopit postavu dostatecne bez toho, aby clovek musel studovat ctyrstrankovou esej o osudech postav.

To ze to zustalo nepochopeno, pokladam za mnohem vetsi selhani, nez carky a hacky na ktere si mimochodem priste dam vetsi pozor :-)

To proc jsem to sem daval, bylo, ze mne zajimal nazor jinych profi hracu, takze co je podle tebe deset nedulezitejsich otazek pri tvorbe postavy, Grane? Darte? :-))

Dart - 5. června 2007 23:27
Dart

Ben 5. června 2007 20:50

Nezávidím xD

hater: Z veľkej časti súhlasím s Granom... pre profi hráčov to už nemá význam. Ale to nemá ani charakterník v DrD+. Sme totiž schopný zodpovedať všetky otázky a ak nie okamžite, časom postavu dobrúsime k dokonalosti. Ani Rím nepostavili za deň, takže dobrá postava je ako víno. Časom dozrie.

Do dobrodružstva sa postava obvykle dáko zamotá a je nútená svoju cestu na chvíľu ukončiť, alebo ísť oblúkom, takže svoj ciel nikdy nesplní....
Špeciálnym prípadom je, ak sa hráč dohodne s PJ-om. Podobne som to spravil ja, a už sa teším ako sa môj charakter zrúti v okamihu naplnenia svojho osudu :P
Pár dni bude úplne bez vôle žiť. Začne hľadať nový zmysel života, alebo bude nezmyselne so životom hazardovať....? Vydrží to s ním družina, v ktorej práve bude, alebo mu za to pôjdu po krku? Toť otázky....

Asi sem občas pošlem dákeho hráča... ;)

Ps: Štylistika, štylistika, štylistika.... =)

Ben - 5. června 2007 20:50
Ben

Já jsem si až teď uvědomil, co to bylo za "Noob" hráče v mé bývalé jeskyni....
www.pistecesky.ic.cz |92% of teens have moved onto rap. If you are part of the 8% that still listen to real music, copy and paste this into your signature

Gran - 5. června 2007 17:26
Gran

Teda hatere x)
Když jsem článek korekto(ro)val, musel jsem plakat. A když jsem si četl původní příspěvek (jehož překladem tento článek je), musel jsem se pro změnu smát xD

Tolik chybějících čárek a chyb jsem od tebe nečekal (na druhé straně, vyloženě hrubka snad žádná, většinou šlo hlavně o překlepy, slova navíc, chybějící konce a zvláštní skloňování).

Pak je teda nutno říci, že jsi to přeložil opravdu velmi, velmi volně.
Což je poněkud zvláštní. Na jednu stranu bych pochopil "přesný překlad", na stranu druhou "můj výklad", ale něco mezi tím? Ts ts .)

A teda nehledě na to, že nevím, jestli se mám k obsahu vyjadřovat, přecijen - to bych měl psát tam onomu původnímu autorovi, ne? =P
Takže ještě podotknu, že odstavce u dvou otázek mají jako poslední věty něco, co má jistě být otázka, i podle překladu ano, ale je tam zkrátka tečka, ne otazník... a to už se mi nechtělo předělávat, považoval jsem to za přílišný zásah.

Každopádně, přecijen se vyjádřím k obsahu:

Možná by neškodilo někde říct, že se jedná o článek pro PJ, nikoliv pro hráče. Uvědomil jsem si to až někde v půlce, kde je nějaké "oslovení čtenáře" nebo něco v tom smyslu, z čehož to vyplyne - ale trochu mě to překvapilo, proto - když je příspěvek vytržený z kontextu - tam trošku chybělo to upřesnění.
Jinak informační hodnota není špatná, ale považuji to za článek spíše pro začínající Game Mastery - nebo pro ty, co nepídžejují Dračí Doupě Plus s jeho "Charakterníkem" =P
Mně osobně článek nic nedal, ale třeba někomu jinému ano .)

Každopádně, vyloženě hodnotit zde můžu jen dvě věci - kvalitu překladu a kvalitu textu (z pohledu gramatiky a stylistiky).

A teda hatere - zklamání.

P.S. A vůbec, proč jsi doslova nepřeložil tu část s "fucking"? xD =P ;))

Vypisuje se 20 z celkem 25 příspěvků1 2


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)