Prostě jen diskuze (6 stran zpět) | Diskuze - Aragorn.cz



Diskuze

Prostě jen diskuze

Správci:Amthauer, Sosnic, Tinari
Popis:-
registrovaní uživatelé mají právo číst i zapisovat
neregistrovaní mohou jen číst
diskuze je odemčená
Nástěnka:

Diskuze ⇓

Pro přidávání diskuzních příspěvků je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 180 příspěvků|⇐ 1 ... 4 5 6 7 8 9 ⇒|

Amthauer - 11. srpna 2008 08:14
Amthauer

Morion 11. srpna 2008 01:21
No, kdo vám brání? :)
- What is a life devoid of strife?

Morion - 11. srpna 2008 01:21
Morion

Co pokračovat v zahrabané rybce pod kamenem?

TheDave - 11. srpna 2008 01:15
TheDave

Imho je tráva zelená.
"Každej si holt dělá tu anarchii po svým." - Charlie

Morion - 10. srpna 2008 20:40
Morion

Amthauer 10. srpna 2008 18:57
Děkuji za vysvětlení.

Amthauer - 10. srpna 2008 18:57
Amthauer

Morion 10. srpna 2008 17:38
Dialektika je zde filozofický postup založený na logickém přemýšlení, kdy se z jednoduchých výroků či tvrzení (neboli tezí) získávají obecnější filozofické pravdy (jedná se tedy o postup dedukční) a kdy je teoreticky možné při dobré dialektické schopnosti, pochopit na základě třeba úplně prostého výroku, jako „mám černé boty“ podstatu celého vesmíru a vůbec všeho. Samotné základní dialektické pravidlo, neboli postup je jednoduchý, převedení do praxe už však začíná být těžší a těžší. Dialektická úspěšnost se dá měřit podle počtu dosažených syntéz. Ovšem pro vysoké kosmologické poznání bychom jich museli najít třeba milióny (či mnohem víc), na což lidský mozek není dost dokonalý (s každou další syntézou roste míra abstrakce). Na počátku je zde nějaká teze, kterou může být jak určitý soud, třeba „banán je žlutý“, tak třeba i prostý pojem jako „práce“. K této tezi nyní hledáme popření, neboli antitezi - pozor, antiteze není to samé jako antonymum. Při hledání antiteze se ptáme co by bylo, kdyby tato teze nebyla? Antitezí ke slovu „bytí“ je tedy „nebytí“. Důležité však je, že teze s antitezí se doplňují na vyšší úroveň v takzvané syntéze. Syntézu hledáme otázkou co obsahuje jak tezi, tak antitezi? A k této syntéze nyní vymýšlíme novou antitezi, pak tuto syntézu s antitezí znovu spojíme na vyšší syntézu a tak můžeme postupovat stále dál. Na praktickém dialektickém poznání je potom úžasné to, že k němu prakticky nepotřebuji vnějších informací a přesto se k nim mohu skrz sebe dobrat - za předpokladu velmi dlouhé a velmi složité dialektiky. Představme si svět jako stránku v atlase a nás jako malou zubařskou baterku visící v jednom místě těsně nad tím listem. Jelikož jsme blízko povrchu, naše světlo tedy vytváří jen malý kroužek - to je naše poznání. Visíme tedy nad Evropou a naše záře dopadá asi na její čtvrtinu. Jak poznáme Afriku? Tak, že se budeme ve stále stejné výšce pohybovat nad mapou, až se dostanem z Evropy nad Afriku a ten náš malý kruh záře bude dopadat zrovna na místo, které chceme pozorovat - tím jsme se museli pohnout prostorem, abychom poznali Afriku. Ale co dialektický postup? Tehdy zůstáváme na jednom místě, takže se nad mapou nehýbeme. Jak však provádíme dialektiku, stoupáme vzhůru - zatímco stále visíme na stejném místě nad Evropou, tak naše poznání se dostává vertikálně výš a výš, takže už ozařuje Evropu, Asii i Afriku - a vidíme i Afriku, i když jsme se směrem k ní nepohnuli. Sice na ní světlo nyní dopadá méně jasně, ale provedením opačné dialektiky s šikmým klesáním (záměrně syntézy roztrháváme na teze a antiteze, ale jinak než předtím - tak, abychom se dostali k Africe), tak se k ní přesunem a zaostříme. Má to jen pár důležitých zásad:
Pravdivost je všech syntéz je stejná jako pravdivost základní teze. Jenže, kdy můžeme vědět, že je naše teze pravdivá? Můžeme tedy říct, že syntézám se dá věřit, věříme-li tezi. Za nejlepší tezi považujme tedy opět tezi já myslím, neboť, jak již bylo předesláno, můžeme pochybovat o všem, jen ne o tom, že pochybujeme. Ovšem samozřejmě začínat můžeme z jakékoliv teze, většinou je dobré odpíchnout se od něčeho konkrétního. Dále je dobré nedělat kroky zpět (pátá syntéza byla vědomí a při patnácté nás to k němu opět svádí, ovšem to je chyba), neplést si pojmy (zvědavost může být jednak stav, jednak vlastnost). Dalším problémem je, že nesmíme dojít k mechanizaci, čili syntéza by neměla například být v uniformním stavu "buď teze nebo antiteze" - takto bychom sice prováděli správnou dialektiku, ale její syntézy by nám nic neříkaly, čili by byla správná, ale zbytečná. A vůbec, takovou dialektiku by dokázal provozovat i počítač. Dialektika totiž vychází z našich znalostí a našich myslí, je záležitostí lidskou, proto její mechanizace vede ke správnosti, ale také zbytečnosti. Jak vyjádřit postup matematicky (a tím tedy umožnit i onu mechanizaci)? Máme tezi A, k níž teze B je její negací. A i B následně postavíme do disjunktivního vztahu a tento disjunktivní vztah nazveme jako C, ke kterému hledáme negaci v D – a tak donekonečna. A právě to na mnoha úrovních probíhá v našich myslích, kdy je téměř každý myšlenkový postup dialektikou, ovšem tak jednoduché to očividně být nemůže – ve skutečnosti je tezí v každé této dialektice další dialektika a v té je tezí (ke které hledáme syntézy) opět dialektika, což je další donekonečna vystavěný postup. Uvedu nyní příklad takto mechanické dialektiky (příklad pojmové dialektiky až později): Mám prvotní tezi „tráva je zelená“ a z ní provedu antitezi tráva není zelená a z obou syntézu, jež uznává za pravdu, že buď tráva je zelená nebo tráva není zelená. Tato syntéza je opět tezí, k níž antiteze je formulována jako popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Z této teze a antiteze získáme opět syntézu, jež pokládá za pravdivé buď tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Antiteze je tedy opět formulována jako popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Z této teze a antiteze získáme opět syntézu, jež pokládá za pravdivé buď tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Antiteze je tedy opět formulována jako popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Z této teze a antiteze získáme opět syntézu, jež pokládá za pravdivé buď tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Antiteze je tedy opět formulována jako popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Výsledné tvrzení tedy zní: Pravdivé je, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená nebo popření, že tráva je zelená nebo tráva není zelená. Takto složitě a abstraktně vznikají nejjednodušší formy našeho myšlení, jakými jsou abstrakce, dedukce, indukce a mnohé další práce s pojmy, soudy a úsudky. První a jedinou dialektikou bez jí nadřazené dialektiky je jakési „já“, tedy souhrn všechny naší mysli, vědomí i nevědomí. V ní největší dialektikou je paměť, která si uvědomuje minulost (zde poznamenejme, že přítomnost není, že je vždy jen vzpomínkou, byť sebekratší). Hned vystává otázka – jestliže je vše nad námi neustálým stavem zákona, potom si čas (který se už u druhé dialektiky) musíme dávat sami a nabízí se pro to jediné řešení – první dialektický řetězec. Naše „paměť“ je tedy dialektickým řetězcem obsahujícím další řetězce, který sám je jen jednou tezí v nejvyšší dialektice, zvané „čas“ a jelikož pod ní již čas tedy není, proto je dialog se supervědomím stále nečasovým (či nadčasovým, líbí-li se nám tento pojem více) stavem a tím jsme vyřešili i výstup dialektiky a zároveň poznali, že co je nekonečné, to je zároveň mimo čas, který je tudíž konečně koncipován, ale v nekonečný ve své neustálé obnově.
- What is a life devoid of strife?

Morion - 10. srpna 2008 17:38
Morion

Amthauer 10. srpna 2008 10:34
Jo... Takže byla vznesena teze, poté k ní všechny možnosti antiteze a pak? Co potom..?

Amthauer - 10. srpna 2008 14:54
Amthauer

TheDave 10. srpna 2008 14:48
I když toto označení mnohem více sedí na momentálně druhého v pořadí Schopenhauera.
- What is a life devoid of strife?

TheDave - 10. srpna 2008 14:48
TheDave

Přesto válí(a imho ještě bude válet) Dr. Nihilus.
"Každej si holt dělá tu anarchii po svým." - Charlie

Amthauer - 10. srpna 2008 13:57
Amthauer

Kdysi jsem strašně obdivoval Kanta, ale čím víc se člověk noří do Hegela, tím poznává, jak je úžasnější...
- What is a life devoid of strife?

Amthauer - 10. srpna 2008 10:34
Amthauer

Morion 10. srpna 2008 02:35
Ne, tady to je úplně to samé. Přesněji řečeno se jedná o množinové sjednocení, tedy platí to i to.
- What is a life devoid of strife?

Morion - 10. srpna 2008 02:35
Morion

Amthauer 10. srpna 2008 00:46
Vysvětlíš mi prosím, co je syntéza? Já znám syntézu jako "spojení více částí, nejméně dvou, do jednoho celku", ale tady to bude asi něco malinko jiného..?

Amthauer - 10. srpna 2008 02:13
Amthauer

Nová anketa.
- What is a life devoid of strife?

Amthauer - 10. srpna 2008 00:46
Amthauer

Tak k ním najdi antitezi a v syntéze seznáš cestu k pochopitení dějinného ducha ;)
- What is a life devoid of strife?

Morion - 9. srpna 2008 23:46
Morion

Přečetl jsem si všechny příspěvky a ani zbla jsem nepochopil, o co se tu snažíte...

Amthauer - 20. ledna 2008 15:31
Amthauer

Nemám sice rád blisty, ale pro jednou uvedu článek: http://www.blisty.cz/art/33157.html a podotknu na rozdíl metody dialektické naší, Hegelovské a materialistické (Marx, Engels apod.) - v klasické dialektice hledají teze s antitezí "smír, východisko" - kdežto u nás se slučují. Hlavní rozdíl však je, že my jsme zde hledali množiny a nařazené pojmy - kdežto oni hledají východiska.
- What is a life devoid of strife?

Dronte - 16. ledna 2008 16:38
Dronte

Amthauer 14. ledna 2008 20:34
No jo...
http://www.knightfight.cz/?ac=vid&vid=117080617

Amthauer - 14. ledna 2008 20:34
Amthauer

Dronte 14. ledna 2008 20:29

No, aby ne... ;)
- What is a life devoid of strife?

Dronte - 14. ledna 2008 20:29
Dronte

Amthauer 12. ledna 2008 11:54
VIL filosofoval? :-)
http://www.knightfight.cz/?ac=vid&vid=117080617

Moon.rider - 12. ledna 2008 14:37
Moon.rider

Amthauer 12. ledna 2008 11:54
cetl jsi marxismus leninismus?
Ministerstvo zdravotnictví vrauje: Moon škodí vám, i lidem ve vašem okolí.

Amthauer - 12. ledna 2008 11:54
Amthauer

Malá historická perlička... S dialektikou přišel Platón, ale plně ji rozvinul až Hegel. Od něj ji převzali a rozvinuli Marx s Engelsem do svého dialektického materialismu, na který navázal Lenin a jehož jeho nástupcové byli už trotlové, tak na otázku "kdy a v kom dosáhla vlastně dialektika vrcholu" si odpovíme ve Vladimíru Iljiči Uljanovi.
- What is a life devoid of strife?

Vypisuje se 20 z celkem 180 příspěvků|⇐ 1 ... 4 5 6 7 8 9 ⇒|


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)