Kam směřuje Aragorn? (3 strany zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Kam směřuje Aragorn?

Autor : Grom   17. dubna 2008   Úvahy
Text k zamyšlení

Rozhovory s několika lidmi na chatu, icq či naživo mě donutili zamyslet se nad tím, kam vlastně aragorn spěje. Jakou podobu bude mít v budoucnosti, co udělá vývoj se současnou komunitou a několik dalších otázek. Sám jsem na aragornu poměrně nový, registroval jsem se zhruba před rokem a půl a do dění pořádně vstoupil před dvěma měsíci, takže je možné, že mnozí si řeknou, co do toho vůbec kecám.
To že jsem se příliš neangažoval veřejně, však neznamená, že jsem se o dění nezajímal. Mnohé věci jsem za ten rok vypozoroval a v jiných jsem byl utvrzen ostatními. Nebudu zde jmenovat konkrétní jedince, jelikož by to nemělo smysl a nikomu to v ničem neprospělo.
Aragorn vznikl jako server pro hraní drd, za léta obětavé práce programátorů a mnoha dalších pomocníků se vypracoval na kvalitní komunitní server. Jenže tady narážíme na první kámen úrazu. Ambiciózní programátoři jsou sice právem hrdí na svojí práci a nikdo jim to nebere, na druhou stranu se snaží o co největší propagaci svého serveru a získání, co nejvíce uživatelů. Je to, ale opravdu to co chceme? Za dobu mého působení se průměrných počet přihlášených uživatelů v „aragonských“ špičkách minimálně zdvojnásobil. Kolik lidí bude na aragu za další rok a půl, dva nebo dokonce tři roky? Přibyla velká propagace aragu na Pragoconu, rozdávali se „reklamní“ taštičky, i to se okamžitě podepsalo na dalším nárůstu registrovaných uživatelů. V mnoha ohledech to nevadí, vlastně je to dobře. Větší počet lidí = větší prestiž, důvod k radosti tvůrců, zvýšení počtu bonusů atd. Na druhou stranu se ozývají lidé registrovaní na aragu již delší dobu. Říkejme jim starousedlíci. První místo, kde jsem se s jejich ani ne tak stížnostmi jako konstatováním, že už to není, co bývalo, setkal na chatu. Když jsem začínal, nepřekračoval počet lidí na chatu osm, ano v porovnání s takovým xchatem je to směšné číslo, ale v dnešní době je na chatu často patnáct a více lidí. Několik starousedlíků si stěžovalo, že je to již moc, objevují se mraky nových lidí, psaní probíhá v poměrně vysokém tempu a člověk přichází o možnost si v klidu popovídat s těmi, s kterými chce. Mnoho z nich volalo po umožnění vytvářet dočasné místnosti. Tato možnost se nabízí jako poměrně rozumná, jenže je tu háček se zátěží serveru. Přesto by se s tím dalo něco dělat. Umožnit naráz vytvořit pouze pět dočasných místností a pouze uživatelům s bonusy. Vím, že se to již probírá, ale pouze ve spojení s hracími místnostmi. Někteří by mohli oponovat s tím, že komunikovat se dá přes skype, icq a další komunikační programy, když už by se dal brát tento argument jako rozumný, pak by nebylo potřeba žádného aragu, jelikož i rpg hry se dají hrát přes skype.
Dalším problémem bych viděl i v nárůstu počtu dětí. Značně přibývá počet uživatelů ve věku 12-15 let. V několika, sice ojedinělých případech jsem se dokonce setkal s hláškami typu „Pojedu na LARP, na takových akcí mě nejvíce baví lidi mlátit mečem a chlastat.“ Jsou také daleko drzejší, neuznávají nikoho a v neposlední řadě i mnohdy otravní.
I ve spojení s LARPEM jsem se již setkal s názory, že padesát účastníků je moc. Opět se především starousedlíci bojí o ztrátu komorní atmosféry, rozškatulkování účastníků na několik skupinek. Ono k tomu rozškatulkování dochází při počtech větších než patnáct, ale takhle to bude jen o dost markantnější. Co se však bude dít, až bude počet aktivních uživatelů na aragu bude dvojnásobný nebo ještě větší? Stále bude moci platit pravidlo padesáti, ale v tom případě LARP dostane nálepku VIP akce pro vyvolené a o zbytek volných míst se lidé poperou jako supi.
Nejde mi o to nějak prudit, jen chci, aby se každý zamyslel a pokud možno se i vyjádřil k tomu, jak vidí budoucnost aragu, popřípadě jak by si ji představoval. Přeci jenom aragorn tak jak ho mnozí znali, končí. Posun v před, je již neodvratitelný, ale bude to posun v před, v tom správném slova smyslu? Nestane se z aragu masový povrchní server, kde si několik starousedlických fosílií bude stěžovat, jaké to dříve byli časy?

Další články v kategorii Úvahy:

Kdo hodnotil článek Kam směřuje Aragorn??
Anarion, Ania R., apophis, elister, Exorcist, filipv, jkaculik, Kaena, Merredith, Mett, Miar, Oktavius, Paeris, Rimmer, Systy

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 64 příspěvků|⇐ 1 2 3 4

apophis - 17. dubna 2008 17:58
apophis

Vezmu to postupně a uvedu tak trochu realitu do míst, kde autor bohužel nerozvedl ani náznakem pravdivou skutečnost.

Aragorn nespěje tam, kam spěje, "jen" podle názorů několika málo lidí z chatu a blízkého okolí jednoho konkrétního uživatele.
Kdyby možná autor pobýval na Aragornu opravdu déle, tušil by a nebo poznal, že názor lidí na chatu není většinový, byť se tak může chvíli jevit.
Že Aragorn.cz vznikl z důvodu herny, je nasnadě. Více v článku O historii Aragornu. Ostatně druhá verze Aragornu měla mnohem více funkcí pro komunity, než se zdá. Počínaje seznamkou, inzeráty, dočasnými místnostmi ... Aragorn vždy byl a navždy bude "nejen online herna", protože tu odjakživa jsou diskuze a sekce pro články, přibyla uživatelsy přívětivější podoba galerie a další vychytávky, které takovou službu doprovází. Budiž. Nejsme jen online herna DrD.

Absolutně nesouhlasím, že jsem Aragorn jako celek programoval s Edwinem kvůli co největšímu počtu registrovaných uživatelů. Nikdy jsem tohle nevyřkl a ani to nikdy nedávám najevo. Aragorn dělám pro uživatele a pro sebe, protože mě baví dělat něco pro lidi, kteří to uživí a pak semtam taky jsou vděční, že tohle je "fajn, dobrý, hezký". Kdo by se nenechal chválit za dobře odvedenou práci?
Znovu opakuji - věta, že programátoři a tvůrci chtějí na Aragornu co nejvíce uživatelských účtů - je absolutně milná.

Počet uživatelů ve špičce - rozhodně se nezdvojnásobil. Ono to je i tím, že se jinak počítá. Ještě před několika málo měsíci (třemi, čtyřmi?) bylo automatické odhlášení pro uživatele po 30 minutách pro kohokoliv. Nově je automatické odhlášení pro uživatele s bonusem ještě prodloužené o další půlhodinu a navíc, pokud jsou na chatu, odkud to bonusového vyhodí po 25 minutách namísto po 15 nebonusáka, jsme u celkového času téměř hodiny a půl, když je člověk na chatu a pak jen zavře prohlížeč a zůstane "online". Nejen odtud plyne počet - dvojnásobný. Byť špička znamená tedy teď již něco jiného a taktéž - počet online uživatelů. Ano, číslo je větší, než bývalo. Ale víc aktivních uživatelů se počítá trochu jinak. Neříkám, že jich unikátně není víc, to dozajista o trochu taky, ale ...

Reklamní taštičky na Pragoconu? Cože? Balíček s knížkou, několika málo letáčky a seznamen programových bloků dostal každý ordinérní účastník Pragoconu, protože zaplatil. To, že v tom balíčku byl i letáček o Aragornu, bylo hlavně z propagačních důvodů, abychom mohli poznat nové lidi a abychom se na tomto ročníku PGC, kde byl Aragorn poprvé, co nejlépe představili a hlavně - aby organizátoři PGC viděli, že se snažíme a že nám příspěvek na místnost a výdaje s oganizací neplatili zpětně zbůhdarma.

Větší počet uživatelů se nerovná větší prestiž. Větší počet aktivních uživatelů, kteří přispívají kvalitním obsahem a tvoří komunitu a dělají pro ni záslužnou činnost = větší prestiž. Příkladem budiž opensource nejen blogovací systém Wordpress - kdyby neměl kolem sebe tak silnou komunitu, která pro něj vytváří zlepšení, pluginy, skiny a další, asi by nebyl tak populární, že?

Ano, nese to s sebou fakt, že na chatu už nejste po většinu dne sami nebo v hloučku dvou, tří či čtyř lidí, ale že je to již jako menší sraz, kde se prostřídá takových osm či deset jedinců. Ostatně pro diskuzi s lidmi, které znáte již i osobně a je jich pak na chatu většina - je to ideální, ne? Můj názor... já vím.
Ale souhlasím s tím, že když je tam dvacet lidí, tak už je to váááááážně hodně i na mě. To už pak mám tendence spouštět vyhledávání v textu ahledat jen to, co obsahuje text "apo", protože byto mohlo být adresováno mé osobě.

Autor zde opět zmínil vcelku nedávno obnovenou debatu ohledně dočasných místností. Nejen, že neuvedl víc negativ, která zná, ale uvedl postup, jak to řešit, což se mi do úvahy o tom, kam Aragorn směřuje (a v souvislosti s tím, jak jsou ostatní témata "jen" nakousnutá), divně předimenzované. Ano, mohou za to administrátoři, kteří vytvořili stálou místnost, ale nemají možnost ji mazat, musí to udělat programátor. Tato chyba již byla napravena a v další verzi Aragornu bude vše "poněkud" jinak = masivní nazasení Ajaxchatu, dočasné místnosti (možná, asi, nevím), mazání místností pro adminy s tím, že některé místnosti prostě smazat nepůjdou, zamykání místností atd... no, ale to bych se tu takhle o A4 mohlo rozpovídat na dlouho. Zpět k úvaze.

Aragorn.cz má fungovat jako ustálená sada nástrojů pro sjednocenou možnost komunikace, sdílení informací, sdružování uživatelů atd. = nenahrazuje Skype ani ICQ či IRC kanály, GoogleDocs nebo Flickr pro galerie obrázků. Je to komunitní server, jehož jednou z mnoha součástí je i chat, herna, články, diskuze, galerie, uživatelské profily, pošta, ... a další - však to znáte.

Nárůst počtu dětí není problém! Nikdy to nebyl problém. Mohou snad mladší generace za to, že se jim Aragorn.cz líbí? Může za to autor, že je starší a tak tyto generace nechápe? Ukázka jevu známého pod anglickým pojmem "Generation gap".
To, jak se tato mladší generace chová, je v porovnání s naší (starší o pár značně předrevolučních let) výchovou - markantní rozdíl. Mají své názory, mají své blogy, zveřejňují své názory a je jim jedno, jaká je na ně reakce. Možná, že prohlašují, jak se na LARPu zhulákají do němoty, ale potom je organizátoři vyloučí z takové akce a zároveň budou mít docela dost černý puntík pro příští LARP či jinou vícedenní akci. Ostatně zeptejte se Saltzhornie, která hrozí pánvičkou a nekompromisního Grana, který to napsal do pravidel, že organizátoři mají právo kohokoliv vyloučit z akce, pokud nějak (i málo závažně) poruší pravidla nebo zákony ČR.

Limit 50 účastníků je dán zákonem, který může upravovat vyhláška obce, která "má daný pozemek ve své působnosti". Na všechny Aragornské LARPy (první, druhý, třetí i čtvrtý) byl limit vždycky 50 účastníků. Vždy. A nebyl nikdy překročen. Ostatně to mělo i svá opodstatnění kvůli té komornosti akce, že? Ne, vůbec. Je to hlavně kvůli zákonům. A pak taky, že se za poslední rok celé to "husté", pospolité a navzájem se hecující jádro lidí, kteří se potkávají v diskuzích, řeší dočasné místnosti, úvahy o budoucnosti Aragornu .. zkrátka se potkávají mnohem více, koná se mnohem více srazů i jen tak chvilkových či narychlo připravených. K tomu je ideální sledovat diskuzi Aragornské srazy, aby si člověk udělal představu, kolik srazů se za jeden týden může uskutečnit. Nebo výletů, čajoven, pobytů u někoho či jen tak zajít na jedno zdravotní pivečko k sousedovi.

Nováčky vychováváme? Možná že my, starší generace - starousedlíci - již ne. My tak již povětšinou moc nečiníme, pokud nováčkem není uživatel(ka) aktivní, hledající příjemnou komunikaci na úrovni či alespoň hraní postavy bez psaní tolika pravopisných chyb a s jakous takous stylistikou.

--------------------

Jako úvaha je to v mnoha směrech příliš krátké dílo, proto jsem jej takto doplnil o skutečnosti, které autor dozajista ví, ale nezmínil je. Sice neúplná pravda je dost často lepší, než dobře maskovaný nesmysl, ale není nad to, když se jakákoliv věta objeví s jasně daným účelem. Nejen jako náhodná myšlenka, nejen jak se objevila v hlavě, ale s nějakým tím ladem a skladem - pozicí a důvodem, proč tam je. Zároveň se hodí názor obhájit a popsat z vícero úhlů, než jen toho, který vydá na půlku věty.

Dávám 3*
Jsem obludný fantazák, jenž z temnoty svého doupěte leze kam se mu zachce a kdy se mu zachce.

Souxie - 17. dubna 2008 17:31
Souxie

Pravda, ztrácí to svou atmosféru .. je to vcelku škoda, ale co s tím naděláme.
Ta "komorní atmosféra" je sice krásně kochatelná, ale penízky určitě nepřinese :D

Hodně mi vadí někteří noví uživatelé a jejich hraní v jeskyních. Chápu, že každý někdy začínal .. ale, spousta pravopisných chyb, nesrozumitelné příspěvky v délce maximálně jedné věty .. to je přeci k pláči ..
http://www.souxinka.blog.cz

ixiik - 17. dubna 2008 17:13
ixiik

Hu tak tady se strhne bitka :D už to vidím :D

Časem hodím koment..
Byl jsem na AraLARPu I, II, ... IX, AraPaintBallu I a II, , Castle LARPu II, III, PragoConu 2007, 2008, 2009, CONVENTIcONu 2009, účastnil se akce AraSponzoring Zoo, těším se na NAL :). Jo - Žiju Aragornem, no a?

Miar - 17. dubna 2008 17:02
Miar

Kdybych byl talentovaný a na jeden jediný světlý okamžik by mě opustila má lenost, napsal bych přesně tohle :-)) Grome, myslím, že jsi to vystihl vcelku přesně.
chrocht

Vypisuje se 20 z celkem 64 příspěvků|⇐ 1 2 3 4


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)