Ministerstvo zdravotnictví varuje (1 strana zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Ministerstvo zdravotnictví varuje

Autor : Oktavius   21. května 2008   Úvahy
No školní práce, fejeton, na obranu kouření. Co dodávat. Snad se to bude líbit. Ačkoliv nekuřákům asi ne....

Mám nervy. Jako obvykle v podobné situaci sahám do své kapsy, kde nahmatávám známou hranatou krabičku plnou uspokojení. A již ze zvyku se dívám na „novinku“ ministerstva zdravotnictví, že „Kouření může zabíjet!“ No kouřím již nějaký ten rok a mrtvý si nepřipadám. I mistr doktor se někdy utne. Pravda, kuřáci umírají na choroby plic daleko častěji než nekuřáci, avšak takový alkoholik zemře na cirhózu jater daleko pravděpodobněji než kuřák na rozedmu plic, ale jim to nezdraží.
Ano, je to návyk, zlozvyk, někomu to smrdí a je to poměrně drahé. Ale nezasvěcení nemohou pochopit rozkoš, které se uživateli dostává. To uvolnění, klid a mír v srdci, ten pocit neviditelné krásy světa, všechny problémy zahalené těžkým namodralým dýmem překrývajícím špatnou náladu. Ta vůně tabáku, která nezasvěcenci smrdí, linouce se z oné bílé trubičky a prostupující každý pór těla. Pro kuřáka je jeho závislost vášní. Nějaký velký nápis upozorňující: „Kouření způsobuje rakovinu plic!“ neodradí. Vždyť uklidňuje. To je důležitější.
A co dělají naši velcí pánové?? Zdražují. Však oni na to mají. Sedí a přemýšlí, jak si asi vydělají na další krabičku: „Zvýšíme daň, nám se to vrátí na platech.“ Ano vrátí a normální člověk s rodinou, má zakázáno od manželky kouřit, aby měl na dovolenou u Jadranu. Tak co by je to štvalo, že poměrně velká část populace je nespokojena, v práci utlačována nekuřáky a v restauracích omezována zbytečnými pravidly. Oni mohou. Chtějí přemluvit velkými nápisy, skrytou antireklamou, podrýváním samostatnosti a dokazováním slabosti vášnivého kuřáka, aby se svou láskou pro jednou skončil. Ale čeho docilují? Nespokojenosti, nervozity, úpadku. Není to zrovna příjemné, připravit si 35 Kč a zjistit, že pánové se shodli na ideální ceně 53 Kč.
Vědci nám předkládají výzkumy objevující složení obláčku kouře, a lékaři sdělují co kde to škodí. Proč má stát větší pochopení kupříkladu pro alkoholiky? No jo alkohol jejich mysl zbavuje svéprávnosti. Oni za svou závislost v podstatě nemohou, za to může jejich špatný osud. Ale proč se uchýlili k takovémuto úniku z reality? Nebyla to jejich volba? Asi ne. Za to určitě může nějaká vyšší síla. Kuřáka to ale z míry nevyvede. Nápis, reklama ani přímý útok nezpůsobí konec. Proč si špatný svět trošku nezabarvit? Proč si neulevit?
Ale aby to nebylo jednostranné, pravdou je škodlivost dýmu i na okolí, zvlášť nekuřácké. I mně občas vadí moc zakouřená místnost, kde štiplavý kouř leze do očí, nedá se dýchat. Léčba také není zrovna levná a ročně zemře poměrně dost kuřáků. Pro ukázku smrt číšníka - nekuřáka, pracujícího v hospodě, jehož náhlý skon způsobila rozedma plic, je opravdu ukázkou výzkumů, totiž že pasivní kouření je smrtelné. No ale ten číšník věděl o práci v zakouřeném prostředí.
Jednoduše řečeno, kouření má své pro a proti. Nekuřáka nedonutíte pochopení a kuřákovi neznechutíte vášeň. Boj je to bez vítězů. Pouze poražených. Proč prostě nenechat kuřáky jejich osudu. Otevírám krabičku a dívám se na cigaretu. Přemýšlím za jak dlouho mně to asi položí. No co, umřu stejně, a nekouření by mi to akorát znepříjemnilo. Zapaluji si. A nastává pocit extáze, uklidnění a přichází lepší nálada. Nervy se stabilizují a nad problémem vzniká menší nadhled. Nádherné. Den pro mě nekončí, ale teprve začíná. S úsměvem se podívám na krabičku, konkrétně na velký černě olemovaný nápis: „Možná máte pravdu, ale za tenhle pocit mi to stojí.“

Další články v kategorii Úvahy:

Kdo hodnotil článek Ministerstvo zdravotnictví varuje?
Bejdouzus, Bogina, Cicero, Eledar, eranior, Gabriell, hater, joudananek (4.00*), Kittiara, menzliczek (5.00*), Saltzhornia, Sidar

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 61 příspěvků|⇐ 1 2 3 4 ⇒|

Oktavius - 26. května 2008 15:27
Oktavius

Já souvislosti vidím, ale vy opravdu ze mně děláte blbečka, kterej kouří proto, aby lidi okolo sebe naštval. Tak to není, kouření je opravdu závislost. A závislý být zavislým nikdy nepřestane, pouze abstinuje. Takže postoj ke kouření může být dvojí: buď to berete jako přítěž, ale závislost je silnější, nebo to řešit přestanete a budete rádi že kouříte.
Já říkám: život je moc krátký a přestávání kouřit s následovnou abstinencí, kdy od dalšího cigára v jakékoli situaci mně dělí pouze abstinence, mi za to nestojí. Já se nesnažím nějakému nekuřákovi znepříjemňovat život, pokud mi řekne, že mu to vadí odejdu. Tak mně ale nechte na pokoji. Ať si kouřím.... To mně na vás vadí, berete kuřáky automaticky. Viděli jste takto dva a jsou pro vás všichni stejní.

Prostě a jednoduše. Pokud se mi nějaký nekuřák pokusí znepříjemňovat život, budu ho znepříjemňovat všem. A naopak. Takový je postoj obou stran. Vy tady mluvíte o tom jak vám ubíráme na zdraví. Vy nám svým antikuřáckým postojem taky ubíráte na zdraví. Anti-reklama, zesměšňování, ale takový alkoholik (promiňte že se opakuji, ale zdá se mi že vy si taky melete jen tu svou :-D) není pro nikoho směšný, a přitom jako závislost je to to nejhorší co může člověka potkat. A nepotkáte alkoholika, kterej by si stěžoval. Prostě tenhle postoj ubírá hrozně na psychice, a ta je též součástí zdraví.

Mně je všechno jedno, ale nesnesu, aby ze mně lidi, kteří mně neznají, dělali nespolečenského blba se sklony k poškozování jiných osob.

Takto bych to ukončil. Rád byl bych abyste se ještě jednou zamysleli a pokusili se mně pochopit. Nejde mi opravdu o to někoho naštvat, ale vytvořit nějaký kompromis. Vy se na to díváte stylem: Všechny kuřáky vyvraždit protože mi to smrdí.
Ale je to závislost. Já vám neberu. Neznát mně tak ze mně laskavě nedělejte (nebo se snažte aby to tak nevypadalo) blba. Já se pokusím vám vyhovět a kouřit radši někde za rohem, kde nikoho nebudu obtěžovat.
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Sidar - 26. května 2008 14:57
Sidar

Hru najdi deset rozdílů jsem měl vždycky rád :o)
Bude ale stačit jeden: Rozdíl mezi námi je ten, že těch pár cigaret, které jsem před lety s kamarády v hospodě ze zvědavosti vykouřil, mi nepřineslo vůbec nic. A jsem za to rád.

A tím, že je pro tebe kouření vášeň se u mě neobhájíš. Ba naopak. Mám ale takový pocit, že diskutovat s tebou na tohle téma je marný.

Nakonec bych ti za sebe jakožto nechápavého, zabedněného a slepého nekuřáka popřál aby to s tvojí vášní dopadlo následovně:

Vášeň je jako pivo. Když vyprchá, divíte se, co na tom lidi mají.

(Citát Ladislava Mušky)

kucik - 26. května 2008 13:16
kucik

Oktavius 26. května 2008 12:34
Sidar tam nemluví o pohodlí, ale o svém zdraví. To je, myslím podstatný rozdíl. Pokud si kuřák bude chtít zapálit na zastávce MHD a bude se muset rozhodovat, jestli si nezapalí, nebo poodejde několik kroků, to je nepohodlí. Pokud si ale zapálí, všichni to budou nuceni inhalovat a v extrémním případě někdo dostane záchvat kašle, to už je ničení zdraví. Je dobré vidět ten rozdíl.

Diskotéky? Každá diskotéka musí být odhlučněná a pokud tomu tak není, musí ve 22 hodit zavřít a skončit, aby NEOBŤĚŽOVALA lidi v okolí. Přitom nemluvíme ani o nějaké závažné škodlivosti zdraví, ale skutečně jen o obtěžování.

Přijde mi směšné říkat, že každý, kdo má jiný názor než Ty, Tě nepochopí a "nevidí souvislosti".
Básníci krve / básníci šílenství / básníci výsměchu / básníci beze slov.

Oktavius - 26. května 2008 12:34
Oktavius

Takže ty chceš své pohodlí prosadit na úkor ne tak malé menšiny?
V čem jsi jiný než já? Hlavně že ty chápeš. Ze všech koutů na nás kouká odkaz na stránky www.help.cz ale chceme pomoct?
Představ si, diskotéky, neomezují tě? A také nepochybuji, že ty sám určitě někdy na takovou akci zajdeš. Ale napadne tě, že omezuješ lidi okolo sebe? Že kvůli tvé vášni v hudbě nemůže někdo spát? Zde jde o vášeň, a mně šlo především obhájit se, protože všichni okolo, ze mně dělaj amorálního sociopata, potencionálního sebevraha. Nepochopíš co mi to dává. A o to de, každej kdo kritizuje, nadává, se nazamýšlý proč to ten člověk dělá. Vím, že tvůj názor nezměním, je to tím, že prostě nevidíš souvislosti které vidím já.
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Amthauer - 25. května 2008 22:33
Amthauer

Hej, tak včera jsem byl na maturiťáku tak sťatý, že jsem si ač nekuřák zapálil. Nebylo to takové špatné, ale kouřit kvůli tomu nezačnu, čili to tak vidím na první a poslední cigáro za dlouhá léta. To jen tak mimo téma na odlehčení diskuze ;)
- What is a life devoid of strife?

Sidar - 25. května 2008 21:39
Sidar

Patřím mezi ty kterým kuřáci dost vadí. Pročítal jsem si článek i diskuzi a získal jsem takový pocit, že je to spíš naopak... podle mě Oktavius nechápe nebo nechce pochopit nekuřáky.
Řekl bych, že si totiž docela dobře dokážu představit snad i pochopit proč někdo kouří, fetuje, nebo chlastá, co mu to přináší a proč s tím nechce nebo nemůže přestat.
Octavius píše že je utiskovanej, omezovanej no prostě chudák a neví proč. Mě se to zdá ale celkem jasný. Jak už tu bylo několikrát psáno, kouření ničí zdraví, sami kuřáci to přiznávají. Největší průser je, že to kazí zdraví i těm co se octnou v kuřákově blízkosti.
Ten kdo chlastá nebo fetuje ničí sám sebe. Kuřák ničí i ostatní okolo něj, v tom je ten zásadní rozdíl!!! Pokud vím že mi něco škodí tak se tomu snažím vyhnout = snažím se to omezit = omezit kuřáky, protože oni jsou ty špatný.
Na závěr jeden příklad: Ať si milý kuřák představí jak stojí na zastávce MHD a vedle něj se postaví houmles. Podezřele zahnědlý gatě, hnisavý strupy všude špína. Asi si dokážete představit co se kolem něj line za puch. Teda pokud těma cigárama nemáte vypálený čichový buňky. Řekl bych že se budete docela rychle pakovat co možná nejdál. Tak nějak se cítí nekuřák, když cítí kuřáka. Už nás chápeš?
V tomhle směru podle mě není místo pro kompromisy. Kuř si kolik chceš co chceš, ale dělej to tak abys tím neničil zdraví těch kdo si ho váží!

Oktavius - 25. května 2008 13:53
Oktavius

rafaela 25. května 2008 13:31
Tak já to beru. Významná minus dostávám celou dobu co jsem na gymplu :-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

rafaela - 25. května 2008 13:31
rafaela

Oktavius 24. května 2008 17:58
Hmmm, vodnice je zase něco úplně jiného... to je společenská záležitost velkého významu a proti vodnici nic nemám, právě naopak...:D
vodnici mám ráda, vždyť jak si lépe užít posezení s přáteli, než právě u vodnice? Navíc po ní nesmrdím jako po cigárech, což je pro mě velké plus, jsem totiž člověk, co během hodiny zapomene, jak vypadáte, ale ještě roky si pamatuje vůni... a tedy maj lidi páchnoucí kouřem u mě značné mínus:)))
Víš, cos vlastně chtěl, kdyžs žádal po bozích za ženu z jezera Paní...?

Oktavius - 24. května 2008 17:58
Oktavius

A co teprv taková vodnice hmmmm :-D
Nebo doutník a flaška whisky.... a metaxy....
Už vím co beru na LARP:-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Amthauer - 24. května 2008 14:33
Amthauer

Oktavius 24. května 2008 08:58
TheDave 24. května 2008 12:39
Hej, ale to zase uznám, že pořádný doutník v koutku drsného Arnieho, který vypustí kouř a pronese hustohlášku, by asi bez onoho doutníku nebyl ono, stejně tak Sherlocka Holmese bez lulky těžko si představit, ale jestli je úplně stejně cool i jakási malá bílá cigaretka mezi zažloutlými zuby obyčejného člověka...

To máte tak, ve filmu Transformers je na začátku řečeno, že autoboti jsou poměrně silně radioaktní, ale na konci je hlavní hrdina celý šťastný, že si může auto nechat na vždy. Což o to, je to Camaro, alespoň bude cool, ale očividně se za coolovist platí, protože do pár let umře na leukémii.
- What is a life devoid of strife?

rafaela - 24. května 2008 13:37
rafaela

já se k diskuzi přidám názorem nekuřáka... nevadí mi, když lidi kouří... ale když si v mé společnosti někdo zapálí a ani se nezeptá, jestli mi to nevadí, rozčílím se k nepříčetnosti. Vadí mi ten smrad a vadí mi, když si lidi, na kterých mi záleží takhle ničí zdraví... moji přátelé jsou ze mě někdy na nervy, když se s nimi odmítám bavit, dokud to netípnou...:)
Uznávám, že nebýt toho smradu, možná bych kouřit začala... ale nesouhlasím s názorem, že když kouří rodina, začnu taky... jsem z kuřácké rodiny a přesto jsem to v životě ani nezkusila.
Víš, cos vlastně chtěl, kdyžs žádal po bozích za ženu z jezera Paní...?

Annox - 24. května 2008 13:17
Annox

Candelight... zelený (Modrý jsou moc hořký), vývoz z Brazílie.
S cigárama se děte zakopat.
Moderní realista uznává pouze pesimistický optimismus.

Kittiara - 24. května 2008 13:09
Kittiara

The Dave: k tomu slabošství... Mám hordu kámošek co kouří kvůli tomu že mají nervy v kýblu.. Ale nedívej se tak na každého.. Někdo s tím ani začat nechtěl.. Třeba jako já.. Ne žeby mamka šla hulit ven, ona prostě kouří doma, je to tu pořád zasmraděné.. Každých pět minut jedna cigareta, každý den to takhle dělá.. Nenáviděla jsem to, hnusilo se mi to ale teď jsem si na to zvykla a proklínám svou matku že mi zničila zdraví.. Ale přestat s tím už nemůžu, nebo spíš nedokážu.

TheDave - 24. května 2008 12:39
TheDave

Tak kouření začalo být cool v americe, museli jsme samozřejmě držet krok se světem, jinak to nejde...slyšel jsem, že už zase cool být přestalo, bohužel, ti lidi už jsou závislí :-)
"Každej si holt dělá tu anarchii po svým." - Charlie

Oktavius - 24. května 2008 08:58
Oktavius

Kde jsou ty doby, kdy kouření bylo bontonem.... :-(
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

TheDave - 23. května 2008 21:54
TheDave

Jak říkal kámoš(dvě krabky denně)...
"Jo tak víš ne, na základce byla taková ta parta co kouřila a tak aby člověk nevypadal jako debil, tak si zapálí taky, ne...napřed je to hnus, pak si zvykneš a začne ti to chutnat, tak kouříš, kouříš, zdraví se ti sere a prachy ubejvaj...no a nakonec stejně zjistíš, že je ti to úplně k hovnu."

Nebo jeden idiot z prváku...
"No ty vole, mě ti učitelé na základce vždycky tak děsně srali, že sem si pak prostě zapálit musel, to jinak nešlo."

Řekl bych, že podobně dobře zdůvodněnejma způsobama začíná většina lidí a nevidím v tom nic jinýho než ubohou snahu zapadnout mezi úplně megacool borečky ze školního dvora nebo naprostou neschopnost(a tedy slabost) vypořádat se s nervy, vztekem atd. Takže vypatlanost či slabost. To jsou u mě dva důvody kouření a když vidím kuřáka, je to pro mě vypatlanec či slaboch. Nebo býval, kdysi, jako mládě...a kouření mu zůstalo.
"Každej si holt dělá tu anarchii po svým." - Charlie

Miar - 23. května 2008 19:33
Miar

Oktavius 23. května 2008 19:26
tohle není o lenosti, to je o vůli. lenost by byla, kdyby se ti nechtělo ani zapálit :))

jinak souhlasím s haterem a ve většině názorů i s kucikem
chrocht

Oktavius - 23. května 2008 19:26
Oktavius

Nekecám. Jako, vědět jak to leze do peněz a jak to rozhází zdravý. Nešel bych do toho. :-D
Ale když v tom jsem proč přestávat, stejně sem tak línej, že bych to nezvlád. :-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

hater - 23. května 2008 19:11
hater

Oktavius 23. května 2008 14:46
ale ted kecas, ne ? ;-)

Oktavius - 23. května 2008 14:46
Oktavius

Nedovedeš ti představit? Já si zase nedovedu představit, ačkoliv kdybych věděl, co mně čeká asi bych nezačal a lituju toho. Trochu. :-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Vypisuje se 20 z celkem 61 příspěvků|⇐ 1 2 3 4 ⇒|


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)