Ministerstvo zdravotnictví varuje (2 strany zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Ministerstvo zdravotnictví varuje

Autor : Oktavius   21. května 2008   Úvahy
No školní práce, fejeton, na obranu kouření. Co dodávat. Snad se to bude líbit. Ačkoliv nekuřákům asi ne....

Mám nervy. Jako obvykle v podobné situaci sahám do své kapsy, kde nahmatávám známou hranatou krabičku plnou uspokojení. A již ze zvyku se dívám na „novinku“ ministerstva zdravotnictví, že „Kouření může zabíjet!“ No kouřím již nějaký ten rok a mrtvý si nepřipadám. I mistr doktor se někdy utne. Pravda, kuřáci umírají na choroby plic daleko častěji než nekuřáci, avšak takový alkoholik zemře na cirhózu jater daleko pravděpodobněji než kuřák na rozedmu plic, ale jim to nezdraží.
Ano, je to návyk, zlozvyk, někomu to smrdí a je to poměrně drahé. Ale nezasvěcení nemohou pochopit rozkoš, které se uživateli dostává. To uvolnění, klid a mír v srdci, ten pocit neviditelné krásy světa, všechny problémy zahalené těžkým namodralým dýmem překrývajícím špatnou náladu. Ta vůně tabáku, která nezasvěcenci smrdí, linouce se z oné bílé trubičky a prostupující každý pór těla. Pro kuřáka je jeho závislost vášní. Nějaký velký nápis upozorňující: „Kouření způsobuje rakovinu plic!“ neodradí. Vždyť uklidňuje. To je důležitější.
A co dělají naši velcí pánové?? Zdražují. Však oni na to mají. Sedí a přemýšlí, jak si asi vydělají na další krabičku: „Zvýšíme daň, nám se to vrátí na platech.“ Ano vrátí a normální člověk s rodinou, má zakázáno od manželky kouřit, aby měl na dovolenou u Jadranu. Tak co by je to štvalo, že poměrně velká část populace je nespokojena, v práci utlačována nekuřáky a v restauracích omezována zbytečnými pravidly. Oni mohou. Chtějí přemluvit velkými nápisy, skrytou antireklamou, podrýváním samostatnosti a dokazováním slabosti vášnivého kuřáka, aby se svou láskou pro jednou skončil. Ale čeho docilují? Nespokojenosti, nervozity, úpadku. Není to zrovna příjemné, připravit si 35 Kč a zjistit, že pánové se shodli na ideální ceně 53 Kč.
Vědci nám předkládají výzkumy objevující složení obláčku kouře, a lékaři sdělují co kde to škodí. Proč má stát větší pochopení kupříkladu pro alkoholiky? No jo alkohol jejich mysl zbavuje svéprávnosti. Oni za svou závislost v podstatě nemohou, za to může jejich špatný osud. Ale proč se uchýlili k takovémuto úniku z reality? Nebyla to jejich volba? Asi ne. Za to určitě může nějaká vyšší síla. Kuřáka to ale z míry nevyvede. Nápis, reklama ani přímý útok nezpůsobí konec. Proč si špatný svět trošku nezabarvit? Proč si neulevit?
Ale aby to nebylo jednostranné, pravdou je škodlivost dýmu i na okolí, zvlášť nekuřácké. I mně občas vadí moc zakouřená místnost, kde štiplavý kouř leze do očí, nedá se dýchat. Léčba také není zrovna levná a ročně zemře poměrně dost kuřáků. Pro ukázku smrt číšníka - nekuřáka, pracujícího v hospodě, jehož náhlý skon způsobila rozedma plic, je opravdu ukázkou výzkumů, totiž že pasivní kouření je smrtelné. No ale ten číšník věděl o práci v zakouřeném prostředí.
Jednoduše řečeno, kouření má své pro a proti. Nekuřáka nedonutíte pochopení a kuřákovi neznechutíte vášeň. Boj je to bez vítězů. Pouze poražených. Proč prostě nenechat kuřáky jejich osudu. Otevírám krabičku a dívám se na cigaretu. Přemýšlím za jak dlouho mně to asi položí. No co, umřu stejně, a nekouření by mi to akorát znepříjemnilo. Zapaluji si. A nastává pocit extáze, uklidnění a přichází lepší nálada. Nervy se stabilizují a nad problémem vzniká menší nadhled. Nádherné. Den pro mě nekončí, ale teprve začíná. S úsměvem se podívám na krabičku, konkrétně na velký černě olemovaný nápis: „Možná máte pravdu, ale za tenhle pocit mi to stojí.“

Další články v kategorii Úvahy:

Kdo hodnotil článek Ministerstvo zdravotnictví varuje?
Bejdouzus, Bogina, Cicero, Eledar, eranior, Gabriell, hater, joudananek (4.00*), Kittiara, menzliczek (5.00*), Saltzhornia, Sidar

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 61 příspěvků|⇐ 1 2 3 4 ⇒|

hater - 23. května 2008 14:43
hater

Oktavius 22. května 2008 21:10
tak vis co, kdyz se diskutuje, tak aspon vis jak se na to divaji jini :-) mne by treba absolutne nenapadlo, ze koureni prinasi az tolik prijemnych pocitu :-))

Oktavius - 22. května 2008 21:10
Oktavius

Jest čas poděkovati vám za krásné hodnocení. Doufám, že je to lepší než-li minulá práce.
Jsem velmi rád, že se alespoň na toto téma diskutuje, protože když už je neřešitelné mohlo by se dojít ke kompromisu.
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

kucik - 22. května 2008 18:15
kucik

Co my nekuraci? Zneprijemnujeme zivot? A jakpaK?
Ja z kuraku nesvepravne lidi nedelam a ani z Tebe nedelam asocialniho psychopata. Citoval jsem jen to, co tu psal Gabriell a napsal jsem, ze se mi tenhle pristup nelibi. Vsimni si, ze jsem si ty slova vazne nevycucal z prstu ale reaguju na to, co tu bylo napsano. Pokud nezastavas stejny nazor, tak to prece neni mireno na Tebe.

Alkohol za volantem: Ano, mas pravdu, ale proto je alkohol ve spojitosti s rizenim auta stihan. Uznej, ze mnohem vice nez cigarety na verejnosti.

Nevyberu si ani jednu. Nevim, proc bych mel. Mimochodem skupinku kouricich bezdomovcu jsem jeste nikdy nevidel.
Básníci krve / básníci šílenství / básníci výsměchu / básníci beze slov.

Amthauer - 22. května 2008 18:10
Amthauer

Oktavius 22. května 2008 17:55
Ale no tak, já se rád napiju, ale nikdy bych nevlezl pod vlivem alkoholu za volant nebo bych se nezřídil tak, abych něco šel rozbíjet apod. Krotím to své tak, aby to nevadilo ostatním - to se také očekává od kuřáků, nic víc.
- What is a life devoid of strife?

Oktavius - 22. května 2008 17:55
Oktavius

kucik 22. května 2008 15:15
Ano my vám to znepříjemňujem. Ale co vy nekuřáci? Z kuřáků děláte nesvéprávné lidi. Teď jsi mně v podstatě urazil. Děláš tu ze mně zcela asociálního psychopata, který chodí záměrně do přítomnosti nekuřáků a snaží se jim zničit zdraví.
K alkoholu: Kolik kuřáků, nezvládlo kvůli své závislosti vůz a někoho zabilo? Alkohol, ničí a rozvrací rodiny. Kuřák, pokud netrpí nedostatkem, je klidný čkolvěk. Pro společnost je alkoholik mnohem nebezpečnější než kuřák.

A trocha řečnictví nakonec:
A co je horší, pokud projdeš kolem skupiny kouřících bezdomovců a kolem skupiny opilejch bezdomovců, a každá skupina se bude dožadovat příspěvku, kterou si vybereš??
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

kucik - 22. května 2008 15:15
kucik

Par let jsem kouril, ale je to uz nejaky ten cas zpatky.
Osobne mi nevadi, kdyz si nekdo vedle me zapali. Nejde mi o ten samotny kour, ale jde mi o pristup lidi ke spolecnosti.

Je to presne to "už z principu si vždy zapálím na zastávce MHD", protoze nejde o to, ze by clovek nemohl vydrzet bez sve zavislosti, ale o snahu bezduvodne zneprijemnit den nekomu, koho treba ani neznam.

Ve spolecnosti zije mnoho astmatiku a lidi, kteri cigaretovy kour napriklad nesnesou. Proc ma byt nekdo takovy omezen na ukor cizi zavislosti?

Rikate, ze koureni je ze vsech navyku nejvice persekuovane. Ano, castecne je to pravda, ale proc asi? Jak moc Vas bude obtezovat alkoholik, nebo clovek silne zavisly na kofeinu? Troufam si tvrdit ze podstatne mene nez kurak, ktery si "už z principu" zapali vedle Vas.

Ano, vim dobre, ze cigaretovy kour neni zdaleka to nejhorsi, co me na ulicich ve meste potka, ale proc mam inhalovat oboji, kdyz staci jen trochu ohleduplnosti.

Prijde mi naprosto smesne rikat, ze nekurak nikdy nepochopi pocity kuraka. Proc by ho mel chapat? Kourit se rozhodl on, ne ja, tak proc mi ma jeho rozhodnuti zneprijemnovat zivot, kdyz nemusi?
Básníci krve / básníci šílenství / básníci výsměchu / básníci beze slov.

hater - 22. května 2008 08:54
hater

Oktavius 21. května 2008 21:45
mno ja si myslim, ze i alkoholik si za to muze sam. Podle meho skromneho nazoru je uplne jedno jestli jsi zavisly na alkoholu, cigaretach, marihuane, heroinu a nebo konopi. Pripadne na hrani na automatech a nebo na pocitaci... na aragornu ;-))
U neceho se ta zavislost vybuduje rychleji. Pak jsou ti, co daneho cloveka lituji a chteji mu nejak pomoci, ti co jeho zavislosti vyuzivaji a ti, kterym je to fuk ;-). Rekl bych, ze vetsina je te treti skupiny, ale ty neni ze zrejmeho duvodu videt.

Co se tyce cigaret a alkoholu, tak ty jsou bezne pouzivane velkym mnozstvim obyvatel, takze je nelze zakazat ;-) protoze proste neni mozne trestat vsechny co to delaji. Ale aspon je mozne na tom vybrat vysoke dane ;-) jak na alkoholu tak na cigaretach.

Alkohol je neprijemny protoze lidi neznaji miru. Mnozi v klidu sednou za volant a pak diky zpomalenym reakcim ve velke rychlosti auticko rozbiji. Pokud maji velke stesti nic vazne se nikomu nestane. Navic jestli jsi videl do jakeho stavu dokaze dostat lidi prebytek alkoholu ;-) tak jiste uznas, ze je na miste litovat nekoho, kdo sotva chodi a mluvi ;-)

Tohle se s cigaretou vetsinou nestava. Ten kdo si zapali, vypada vetsinou normalne a nic mu neni. Jen proste kouri. Nekomu to treba smrdi, ale kdyz si kurak zapali nekde dal od nekuraku, ve spolecnosti kuraku a nebo kdyz jednoduse pouzije veticku: "Muzu si zapalit?" ... vetsinou byva jeho "slabost" tolerovana.

Eledar - 22. května 2008 07:20
Eledar

K těm zastávkám..

Dobře, nevadí mi, když si někdo zapálí v má blízkosti na zastávce, potom dokážu přejít na návětrnou stranu toho člověka :-D a kouři se vyhnout.

Větší problém mi ale dělá, když čekám na vlak, jeden člověk si zapálí. Přesně potom co dokouří si zapálí druhý, po něm třetí a po něm čtvrtý. V té oblasti se potom vážně nedá dýchat ať už je to venku nebo ne.
A bohužel, zrovna tohle se mi na zastávkách stává často.
Nikdy neříkej, že to nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, kterej to neví a udělá to..

Amthauer - 21. května 2008 22:15
Amthauer

Hater to zase řekl za mě... Já ti věřím, že se ti to líbí, ale stejně tak věřím psychopatovi, že se mu líbí znásilňovat děti nebo zabíjet psy - ale tak to prostě nejde ve společnosti, stejně tak, jako já si nedám v hospodě nohy na stůl, stejně tak očekávám od tebe, že si tam ze slušnosti nezapálíš...
- What is a life devoid of strife?

Oktavius - 21. května 2008 21:45
Oktavius

hater 21. května 2008 21:18
To nebyla reakce na tebe, ale na přístu společnosti. Alkoholik je opravdu závislý a až nemocný člověk a společnost ho lituje, protože on za to nemůže (jak píšu v "dílku". Ale kuřák si za to může sám.
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

hater - 21. května 2008 21:18
hater

Gabriell 21. května 2008 20:29
jo, hochu ;-) tak za tricet let, az se prejde (StarTrek) na alternativni pohon se tes ;-)

mimochodem ty jezdis jen na kole a nebo na koni? ;-)
Zadna tramvaj, vlak ci autobus a nebo auto? ;-)) a na ty zastavky MHD chodis jenom kourit?? ;-)))
to jsou nejake zavody s auty, kdo nakouri vic? Vyfuk nebo cigareta? ;-)

Mimochodem, kdyz se jeste vratim k te prvni zprave o tom stylu zivota "vsechno je nanic, jen ta cigereta mne drzi pri zivote," tak ja radeji osobne resim problemy jinak, nez ze si jdu zapalit, ozrat se do hospody a nebo neco podobne ;-)
Kdyz mam problem se sefem, tak jdu za nim a zeptam se ho, jestli by nebylo mozne s tim problemem neco udelat ;-) A pokud se ti to nelibi, tak samozrejme muzes dat vypoved a jit hledat praci jinde, verim, ze je ji vsude dost. No ale ja bych treba cloveka, co mi v praci vyhuli krabicku cigaret nechtel, protoze mam pocit, ze by moc prace neudelal ;-) vzhledem k tomu, ze by ani na nic jine nez na koureni nemel cas...

Oktavius 21. května 2008 20:24
svoboda jednoho konci pry tam, kde zacina svoboda jineho. Aspon se to rika. Ja ti nebranim kourit a ani ti tu cigaretu neberu. Ale proste mi ta cigareta smrdi, takze je mi neprijemne kdyz si nekdo vedle mne zapali a dycha na mne ten kour. Stejne tak je mi neprijemne, kdyz na sebe nekdo vyleje celou vonavku a sedne si vedle mne v autobuse. Nerikam prestan okamzite kourit ;-) rikam, delej si co chces. A potesi mne, kdyz to neco nebudu muset cichat ;-)

Gabriell - 21. května 2008 20:29
Gabriell

Protože hospody a cigarety a pivo a ženský k sobě neodmyslitelně patří... Jako na Adama po městě lítat můžeš.. i to jsem už zažil.. já proti tomu nic nemám... Ne jde o to, že jsme šíleně persekuováni jenom proto že děláme něco co se někomu jinému nelíbí... hele .. já jsem například proti autům... nesnáším auta... nemám řidičák a vy řidiči mi kazít zdraví splodinami z aut... a taky to přežívám protože musím.. až přestanete jezdit auty a vzduch bude čistý od výfukových plynů já nebudu kouřit venku a cigaretu klidně zahodím...
"šel jsem jednou takhle po ulici a potkal jsem ďábla. Ten se na mne podíval, pomodlil se , pokřižoval a zdrhnul. Tak si říkám. Co jsem sakra zač?"

Oktavius - 21. května 2008 20:24
Oktavius

Amthauer 21. května 2008 19:50
Jak říkám, to nepochopíš. Nekuřák prostě kuřáka nepochopí, největší rozkoší je dát si cigáro pokud možno v polosedě-pololeže a s pivem v ruce. Já navrhuji opravdu oddělené místnosti. Protože i já jako kuřák si občas (pokud nejdu pít, ale jíst) rád odpočinu od štiplavého kouře. Také se vyvaruji kouření v bytě. V tomto směru nekuřáky chápu, ale nechápu proč nás kritizují? Nechápou to. I my jsme omezení nekuřáky, ačkoliv máme "omezovat".
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Amthauer - 21. května 2008 19:50
Amthauer

hater 21. května 2008 19:34
Stejně tak hospody - jako by někoho zabilo si na pět minut skočit na čerstvý vzduch zapálit... Nevidím důvod, proč kouřit v interiérech.
- What is a life devoid of strife?

hater - 21. května 2008 19:34
hater

Gabriell 21. května 2008 17:57
jo, tak s tou zastavkou jsi mne moc nepotesil ;-) to mas jako kdybych behal po meste na adama. Ciste teoreticky by to nemelo nikoho zajimat, ale bohuzel predpokladam, ze by mne asi brzy odchytli policajti a zpacifikovali ;-)

jako treba umim si predstavit situaci, kdy je na zastavce vic kuraku nez nekuraku ;-) a pak se nekuraci treba odstehuji na dest, ale zase na druhou stranu imho neni az takovy problem na chvilicku se ovladnout a zapalit si treba az budes doma ;-)

Oktavius - 21. května 2008 18:58
Oktavius

Amthauer 21. května 2008 18:56
Ze zadání fejetonu jsem se vylhal v podstatě příběhem běhu myšlenek při obyčejném otevírání krabičky. :-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Amthauer - 21. května 2008 18:56
Amthauer

Předně tohle vůbec není fejeton, ale jinak je to napsáno celkem dobře. Názorově bych se takřka podepsal pod haterův komentář - nekouřím a venku mi ani kuřáci nevadí, koneckonců na velkém prostoru se to rozptýlí, ale nemám rád těsné a zahulené hospody - proto jsem rozhodně rád, že existují i podniky, kde je kouření zakázáno.
- What is a life devoid of strife?

Oktavius - 21. května 2008 18:46
Oktavius

Upřímě řečeno, tato práce není ani moc zdařilá, pokud vezmu v potaz, že byla psána jako školní tzn. s velmi omezeným časem. Navíc nebyla určena sem. Avšak hodnocení mě těší.
Děkuji vám :-D
<< I´m Cylon No. 1 >> Dum spiro, spero

Kittiara - 21. května 2008 18:05
Kittiara

:-D Tak to já zase cigarety přímo nenáviděla, ale když žijete s osobou co hul jak fabrika, tak se tomu neubráníte a začnete taky.. Já začla tak že jsem si dala jedno a doufala že to mamka uvidí... Chtěla jsem ji naštvat a trochu pohrozit, aby věděla co dělá se svým a mým zdravím.. No jo no ale ono s to nějak zvrtlo a ve svých 14-ti letech jsem začala kouřit.. O rok později jsem vykouřila týdně jednu krabku a nevadí mi to.. Taky mě to svým způsobem uklidňuje.. Pořád lepší než se jak emáci řezat, nebo dokonce zabít.. Tohle uškodí míň zdá se mě.

Gabriell - 21. května 2008 17:57
Gabriell

Souhlasím plně s autorem článku,
já osobně jsem kuřák a to velmi silný, není pro mne problém stáhnout několik krabiček denně, nemluvě o tom, že je kouřím bez filtru.. a teď si to spočítejte.. krabička Startek, tvz dělnických cigár se pohzbuje od 50- 53 korun.. v práci kouřím jak ďas, protože mne to uklidňuje, zvláště, když je vedení nemožné a všechno odsíráme my. Po práci si zakouřím v hospodě s kamarády a večer si dám doma taky pár... o tom ,že když jdu po ulici kouřím jednu za druhou nemluím... A proč? Protože mne to všechno štve, jedině díy tomu že kouřím a na chvíli nemusím myslet na ostatní problémy se dokážu ještě občas usmát a brát věci s humorem.

POkud se někomu nelíbí, že kouřím, nenutím ho přeci být v mojí společnosti, odmítám jakoukoliv persekuci a zvýhodňoání nekřáků (už z principu si vždy zapálím na zastávce MHD), nem proč já bych měl stát v dešti a kouřit, zatímco ti, kteří nekouří si v klidu stojí pod stříškou...
"šel jsem jednou takhle po ulici a potkal jsem ďábla. Ten se na mne podíval, pomodlil se , pokřižoval a zdrhnul. Tak si říkám. Co jsem sakra zač?"

Vypisuje se 20 z celkem 61 příspěvků|⇐ 1 2 3 4 ⇒|


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)