Články (35 stran zpět) | Diskuze - Aragorn.cz



Diskuze

Články

Správci:Systém, Amthauer, hater, Nefrete, Yakaman
Popis:Diskuze, kde se mohou řešit problémy článků, ať už obecné, nebo konkrétní. Nápady na to, jak přitáhnout do této sekce nové lidi, jak ji vylepšit, zviditelnit ...
registrovaní uživatelé mají právo číst i zapisovat
neregistrovaní mohou jen číst
diskuze je odemčená
toto je systémová (oficiální) diskuze
Nástěnka:

Své texty si zálohujte, pokud Váš článek nebude schválen, bude současně vymazán z naší databáze.


Co můžete posílat do Článků?

Toto je prostor pro prezentaci Vašich beletristických či úvahových prací, které se alespoň okrajově dotýkají fantasy, sci-fi, hororu, historie, tajemna, absurdna či detektivky. Není-li již téma fantastické, nechť je fantaskní alespoň kompozice. Přijímáme povídky, básně, úvahy a postavy. Plánujete-li zpracovávat seriál nebo román po částech, nejprve uvažte, jak dlouho to skutečně vydržíte psát, budou-li se jednotlivé díly někam ubírat a vyvíjet (přinášet něco nového) a teprve odpovíte-li si kladně, zřetelně označený první díl (např. "1/12" nebo "I. díl") zašlete.


Co bude přijato a co ne?

Prosíme Vás, abyste si po sobě své dílo nejprve přečetli a rozvážili, má-li smysl jej posílat. Při prvním přečtení rovněž sami odhalíte většinu chyb a podstatně tím ulehčíte nám práci a sobě čekání na vyjití. Ani nezkoušejte posílat dílo cizí (epigonské však můžete). Vaše práce bude dále posouzena dle kvantitativních a kvalitativních hodnot. Co se prvého týče, přijímáme jen práce určitého rozsahu, v případě prózy tedy stanovuji dolní hranici na 400 slov a horní na 4000 slov. V případě poezie je 6 veršů minimum a 60 maximum, výjimku může tvořit hajku, bude-li ovšem dostatečně kvalitní, aby obstálo samo o sobě jako jediný článek. Nadpis a anotaci začněte velkým písmem, dodržte interpunkci a diakritiku. Vyvarujte se příliš rychle sesmolených a odfláklých počinů, provokací a přílišného chybování.


Za jak dlouho to vyjde?

Obvykle bude dílo vydáno do čtrnácti dnů, pouze ve výjimečných případech se může vydání zpozdit - přišlo-li by jich moc, příliš dlouhých nebo měli-li by redaktoři osobní starosti, které by jim nedovolovaly dost rychle vydávat. Chcete-li proces vydání Vašeho díla urychlit, můžete pro to udělat několik věcí: Vyškrtat zbytečné pasáže, posílat jen to lepší z tvorby, psát bez zbytečného chybování či si koupit bonus. Máte-li dojem, že není třeba Vaše díla kontrolovat, protože pravopis dostatečně (pozor, nemyslím na čtyřku) ovládáte, stačí se ozvat, proklepneme si Vás na základě některého z Vašich textů a uznáme-li, že kontrolu nepotřebujete, budete vycházet automaticky, respektive po zběžném přečtení.


Jak to je spisovně?


Nejste si zcela jisti kodifikací češtiny? Prohlédněte si následující desatero, jež by mohlo najít užitku nejen v rámci článků, ale třeba také na Rozcestí.

  1. Věta začíná velkým písmenem.
    Končí jedním z těchto způsobů: . ! ? …
    Král pozvedl svou válečnou sekeru.
  2. ! a ? užíváme vždy po jednom kousku.
    "Zhyň!" vykřikl král mocným hlasem.
  3. Za znaménky . , ! ? ; následuje vždy mezera. Nikdy není před nimi!
    Král, zvedaje svou sekeru, zařval. Nepřátelé poděšeně ustoupili.
  4. Ptáme-li se "koho", užíváme nebo mne.
    Ptáme-li se "komu", pak mně či mi.
    Ptáme-li se "o kom", užíváme mně.
    "Podej mně tu sekeru a následuj mne!" řekl mi král.
  5. Ptáme-li se "koho", píšeme ji (tu), ve všech ostatních případech (té).
    Sotva jsem ji spatřil, utíkal jsem naproti.
  6. Velké písmeno dáváme ustáleným názvům místním či osobním
    Také příslušníkům národnosti, ale ne ideologie.
    Ne přídavným jménům či příslovcím od toho odvozeným.
    Vysvětlil jsem tomu Rusovi česky, že nejsem muslim.
  7. Ypsilon píšeme po h ch k r d t n a ve vyjmenovaných slovech.
    Slova přejatá jsou výjimkou, předpona dys je ale někdy s tvrdým.
    Pilné víly vily plynule vínky a vlci zavile vyli.
  8. Měkké i přísluší v podstatných jménech mužským životným.
    Střední rod má v množném čísle koncovku -a.
    Koncovka podmětu a přísudku si většinou odpovídá (shoda).
    Děvčata sbírala chmel a otcové měli z toho radost.
  9. Podmět a přísudek jsou v každé větě; podmět smí být nevyjádřen.
    Věta bez přísudku je větným ekvivalentem.
    Přísudek může být i jmenný, se sponou být i bez ní.
    "Zhyňte!" křičí král a je [král] přitom hrozivý.
  10. V souvětí má každá věta jeden přísudek.
    Od druhé je oddělena čárkou či spojkou.
    Král statečně bojoval, aniž by se ohlížel na vlastní zranění.

Kdo si je stále nejistý, na internetu existuje tato fajnová stránka.

Jak se zobrazuje text psaný v článcích?

Každý enter se přepíše na html značku <br>. Jinak fungují veškeré html značky, tedy pokud chci tučné písmo, uzavřu jej mezi značky <strong>tučně</strong>, pokud chci kurzívou, uzavřu text mezi značky <em>kurzívou</em>.

Ideálně by měly být odstavce (anglicky paragraph) uzavřené mezi značkami <p>odstavec</p> a pak lze manipulovat s odstavci globálně. Tedy když bych na začátek dokumentu přidal <style>p{text-indent:15px}</style> bude odsazení prvního řádku odstavce 15 pixelů. V případě použití odstavců je však vhodné smazat entery (ve vstupu na aragornu), aby nevznikaly moc velké mezery. Nadpisy kapitol by měly být značeny jako <h4>nadpis 4</h4> (anglicky heading).

Vše se dá vyzkoušet velice snadno - vytvořením textového dokumentu (txt), do kterého text vložíme a uložíme jej jako .html pak jej můžeme prohlížet v internetovém prohlížeči jako kterýkoli jiný html dokument na webu. Na Aragornu navíc funguje převedení Enterů (nových řádků) na značku <br>.
Více o html například na Yuhůových stránkách. (Vyvarujte se ale, prosím, HTML tagů, pokud to jen bude možné. Stejně vám většinu z nich vymažu a jenom mi tím přidáváte práci. pozn. redaktora povídek)



Zvláštní diskuze na téma Poezie zde »
Zvláštní diskuze na téma Předměty zde »

Diskuze ⇓

Pro přidávání diskuzních příspěvků je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 1569 příspěvků|⇐ 1 ... 33 34 35 36 37 38 39 ... 79 ⇒|

hater - 29. července 2010 00:10
hater

Opičák 29. července 2010 00:06
Ne.

Eiris 29. července 2010 00:02
Dobrá, nezbývá mi než tě diskvalifikovat ze soutěže, po veřejném přiznání, že jsi podváděla.

Opičák - 29. července 2010 00:06
Opičák

hater 29. července 2010 00:05
To bylo na mě? :))

hater - 29. července 2010 00:05
hater

No to je krásný výsměch, děkuji :-)

Opičák - 29. července 2010 00:04
Opičák

To nemusí být napodváděné. Arag je prostě moc malá komunita, než aby se tu podle mě mohlo o věcech hlasovat takhle veřejně ve většině situací a hlasování bylo +/- férové.

hater - 29. července 2010 00:04
hater

Eiris 29. července 2010 00:02
A tobě nepřijde jako podvádění někoho požádat, aby ti dal hlas, protože jsi kámoš a ne protože tvou postavu považuje za nejlepší?

Eiris - 29. července 2010 00:02
Eiris

Hater
PS: Asi jsi si všimnul a ostatní taky, že mi na Tfeiře během asi 15 minut naskočily 3 další hlasy. Přišlo mi pokrytecké si je nechat dát na Alrzxi a přerovnat skore, ale myslím, že to názorně ukázalo, že stačí říci známím, aby mi naklikali a ty body si seženu a nemusím sahat k dualům nebo uplácení, stačí jen kontaktovat známé. Ale nemám potřebu to dělat nějakhromadně. Myslím, že názorná ukázka, že když body chci, můžu si je opatřit bez podvádění do celé soutěže, to stačilo :D
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Eiris - 28. července 2010 23:56
Eiris

hater 28. července 2010 23:39
Upřímně, já se bavím spíše účastí (Sice to zní jako klišé, ale je to tak) Než se bavit vítězstvím, tak mě 100x víc baví to, že Beluga mě považuje za hrozbu a musí sahat k tomu k čemu sahá. Tudíž skutečně něco znamenám, že má postavu s šancí a mohu zasazovat rány. Kdyby ne, tak to nemá zapotřebí mě odstrkovat, být 5-6 tak se jen vysměje, jak sem pohořela, ale ted, třebas prohrát na body, tak nemůže říci, že ze komkurence neměla strach. Takže být první, druhá nebo třetí, už mě nepotěší tak, jako to, že si naběhl na vlastní ostří :D (Viz. reklama co mi udělal a to, že že "Má strach") Takže já se rozhodně touhle "Soutěží" Miss pobavila více, než jsem čekala...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

hater - 28. července 2010 23:39
hater

Amunak 28. července 2010 16:24
je to velice snadné . Opravdový vítěz je ten, kdo vyhraje v anketě.

Dodatečné okomentování požadovat nebudu, jednak není problém si ho vymyslet třikrát různě, podruhé jsem rád, že lidi hlasovali a nebudu je otravovat tím, že mají udělat ještě něco další. A ještě jednou nebudu měnit podmínky soutěže.

Tvůj problém - ok, tak když to není problém, nemusíme řešit, pro mně to také není problém.

Překážky - nebudu bojovat s žádným podvodníkem, chci se bavit, nechci hodiny a hodiny trávit neplodnou diskuzí o tom, kdo mohl jakými různými způsoby podvádět, nechci další hodiny prověřovat něčí IP adresy a časy registrace. Stejně tím nic nezískám.

Nařčení je krásná věc, ale to je tak všechno. Není to důkaz, že to skutečně někdo dělá. Stejně jako to není důkaz, že soutěžní postava nebyla někomu ukradena nebo že oba kritici byli podplacení. A můžu vymyslet ještě další pěkná obvinění.
Znovu opakuji své stanovisko, tento "problém" prostě nehodlám řešit. Protože ho nepovažuji za problém.

Eiris 28. července 2010 17:05
Aspoň někdo. Já jsem třeba soutěži věnoval dost času, takže mně její shazování moc netěší. Vzhledem k současným výsledkům jsi jeden z horkých kandidátů na vítěze, tak bych předpokládal, že naopak nebudeš potěšena tím, že tvé možné vítězství bude znehodnoceno takovýmto způsobem.

Eiris - 28. července 2010 17:05
Eiris

Hater:
Jinak ale ano, abych odpověděla, bavím se :D
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Eiris - 28. července 2010 16:34
Eiris

hater 28. července 2010 16:21
Nevyhledávám, ale jak jsem řekla, negativní reklama, taky reklama...

Směji se tomu, že kdyby mlčel, zůstanu na cca. 8-9 bodech a nikdo další ani nevzdechne, aby si mou postavu četl a hlasoval. Když udělá humbuk, tak sice něco málo možná spochybní, ale dalších 5x více lidí, co by bez humbuku nikdy nepřišli, sem zajdou a hlasujou. Včetněhlasů pro mě...

Takže ano, tedy ne, nevyhledávám, ale darovaným hlasům od Belugi na zuby nekoukej :D
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Amunak - 28. července 2010 16:24
Amunak

hater 28. července 2010 15:56
Ok, co bych pro to měl udělat? Podle mého skromného názoru objektivní je - jeden registrovaný uživatel na aragornu má jeden hlas.
Teď už to bez většího zásahu asi nepůjde. Řešení by bylo dodatečně požadovat od všech hlasujících také důvod udání hlasu... A ten, kdo by ho nedodal, by neměl hlas započítaný. Ale fajn, říkal jsi že to nechceš, tak dobře. Nic jiného mě bohužel nenapadá. Na druhou stranu třeba ta statistika od už. Voju také o něčem vypovídá.

Ok, jak to mám udělat? Zakázat registraci nových uživatelů? A co ti už vytvořeni?
Nerad to říkám, ale to moc není můj problém - když jste takové pravidlo zaváděli, měli jste si rovnou nějak zařídit, aby se dalo alespoň zhruba zjistit, zda se dodržuje a kdo ho porušuje. Nevím přesně, co všechno se loguje, takže nemůžu navrhnout přesný postup. To jste ještě nikdy nic takového neřešili?

Pro současnou soutěž byla zvolena anketa s vědomím rizika, že někdo může hlasovat duplicitně. Lze vymyslet deset jiných způsobů jak by mělo probíhat hlasování, aby bylo "objektivní", a ke každému lze vymyslet dva snadné způsoby, jak zařídit, aby objektivní nebylo.
To je pravda. Nic není neprůstřelné. Ale když položíš dost překážek, šance, že je někdo překoná, se sníží.

Prostě dav volá: "Upalte čarodějnici!" A čeká, že skočím a skutečně to udělám. Ale za co? Sorry, ale tuhle hru nehraju. Všichni jsou přesvědčení, že máme viníka, tak ho zlynčujme. V civilizovaných zemích to chodí tak, že je nejdříve soud a až potom poprava. Vzhledem k tomu, že tady na aragu žádné soudy nejsou, tak jestli s tím máš takový problém, tak můžeš žalovat Eiris za podvádění v anketě u nějakého státního orgánu.
Já se tu ale prakticky vůbec nebavím o Eiris. Ano, nemám E* rád, ale to ještě neznamená, že něco udělala. Možná by ale stálo za to se pokusit zjistit, jestli podvádí, nebo ne.
Jak jsem ale řekl, o to mi nejde. Jde mi o princip. Přestože se soutěže neúčastním, byl bych rád, kdyby Aragorn znal opravdového vítěze, ať je to kdo chce. Pokud vím, tak snad ani nejde o výhru, protože žádná není, ale radši budu vědět, že vyhrála Eiris spravedlivě, než že nebudu vědět nic. Navíc by to bylo lepší i pro ni - třeba by se pak na ni takoví, jako jsem já, začali dívat lépe.
🐺

hater - 28. července 2010 16:21
hater

Eiris: Podle těch smajlíků se mi zdá, že tě současná situace velmi baví.
Musím přiznat, že tento druh pozornosti osobně raději nevyhledávám. Ale proti gustu, ...

hater - 28. července 2010 15:56
hater

Nazir 28. července 2010 11:16
Nikde není vzorová postava - jde o to popsat svou postavu jiným, tak aby ji uměli zahrát, respektive si ji představit.

Amunak 28. července 2010 00:52
Hatere, nemůžu si pomoct, ale od tebe mi to přijde trochu jako ignorantství. Chápu, že už nechceš do ankety zasahovat, ale přesto bys mohl udělat alespoň něco pro to, aby byla objektivní.

Ok, co bych pro to měl udělat? Podle mého skromného názoru objektivní je - jeden registrovaný uživatel na aragornu má jeden hlas.

A pokud ne, tak přinejmenším dohlédnout na to, že se dodržuje pravidlo, které na Aragornu zakazuje zakládání duplicitních účtů.

Ok, jak to mám udělat? Zakázat registraci nových uživatelů? A co ti už vytvořeni?

Doufám, že se z toho poučíš, a příště budeš hlasování počítat třeba pouze pokud je k tomu sepsané i nějaké rozumné slovní hodnocení. Předpokládám totiž, že tím by se to docela dobře vyřešilo.

Pro současnou soutěž byla zvolena anketa s vědomím rizika, že někdo může hlasovat duplicitně. Lze vymyslet deset jiných způsobů jak by mělo probíhat hlasování, aby bylo "objektivní", a ke každému lze vymyslet dva snadné způsoby, jak zařídit, aby objektivní nebylo.

Prostě dav volá: "Upalte čarodějnici!" A čeká, že skočím a skutečně to udělám. Ale za co? Sorry, ale tuhle hru nehraju. Všichni jsou přesvědčení, že máme viníka, tak ho zlynčujme. V civilizovaných zemích to chodí tak, že je nejdříve soud a až potom poprava. Vzhledem k tomu, že tady na aragu žádné soudy nejsou, tak jestli s tím máš takový problém, tak můžeš žalovat Eiris za podvádění v anketě u nějakého státního orgánu.

Voju 28. července 2010 00:42
Celkem fajn nápad, akorát ho to chtělo realizovat až po skončení ankety, v této chvíli už to nemá smysl, protože hlasování dál probíhá a statistika se může změnit.

Eiris - 28. července 2010 13:52
Eiris

Nazir 28. července 2010 11:16
Pravda, že to (Asi, taky jsem to nenašla) Nikde definováno nijak není, proto taky neprotestuji, že to postava "Není" Ale vzhledem k tomu, že tu je rozdělení "Povídka" a "Postava" Myslím, že do kategorie povídky by to zapadlo lépe (Nemám nic proti účasti v soutěži jakožto postava, ale osobně prostě to považuji spíše za povídku, jenž má +- nějakou postavu přiblížit, než jako přímo utvořenou postavu)Takže to postavově beru, ale poněkud "Nejisté/Hraniční" Zařazení jí asi neodpářeš...

Však také říkám. Jako postava to u mě má cca. 3,5 jako povídka 4,5. Protože povídka super, ale o postavě to zase tak moc neříká, jak by to mělo asi postavu presentovat...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

RadkaS - 28. července 2010 12:08
RadkaS

Zamrzelo mě zpochybnění mého hlasu. Ohodnotila jsem dodatečně všechny účastníky kterým jsem body předtím nedala.

Alrzxi 4,5
Marcus 3,0
Milwen 4,0
Rrang 3,0
Simeon 2,0
Tfeira 1,5
Vladimír 4,5
Zryl 3,0

Vybrala jsem si nakonec vílu k udělení bodu, zaujala mě zpracováním pohádky více nežli zasazení tajemné síly do reálného světa postavy Vladimír. Oba jsou mí farorité.

Nazir - 28. července 2010 11:16
Nazir

Eiris 28. července 2010 10:23
Myslím, že se neřeší naklikáno do známých, ale od "neznámých", na tom jsou postaveny a položeny mnohé spoutěže, třebas reality shows.
Existuje jistá množina hlasujících, kteří hlasují věcně, tedy o skutečně nejlepší výkon, padni komu padni.
Existují hlasující, kteří jsou "srdcaři", vyberou si svého oblíbence a pro něj, místy nekriticky, hlasují a dští kolem sebe, když nevyhraje.
A potom jsou soutěžící, kteří rozdají nástroje na hlasování a řeknou: "Hlasuj pro mne.", lhostejno, zda nezištně či zištně a bez ohledu na kvalitu díla. A to je to, co tu vyvolalo to vzedmutí.

Eiris 28. července 2010 10:37
Já osobně své dílo nepovažuji za nejlepší. Cením si kritiky beorna a yakamana, cením si komentářů pod ním. Nehledě k tomu, že zde nikde není popsáno (nebo jsem nebyl schopen či ochoten to najít) jak má vypadat postava v rubrice Postavy.

Jinak Eiris 28. července 2010 10:51
Myslím, že už ses rozepsala nějak moc. :D
Oko za oko... a svět bude slepý.

Eiris - 28. července 2010 10:51
Eiris

Nazir 28. července 2010 10:15
Vlastně efekt těch tří postav:

Zryl - Přečetla jsem si ho, řekla si, že zajímavé, lehká inovace v rámci zakomponování vlastních pravidel do vytvoření postavy, vítaná změna. **** hodnocení výkonu. Hodnotila jsem a konec...
(Otázka 15 minut a nic co by ve mě zanechalo dojem, když jsem stránku s postavou zavřela)...

Vladimír - Přečteno 3x (V asi 2 dnech) Napoprvé jsem prostě nepochopila ty síly a vidění a tak. Ale příhodama z vězení a jejich vlivu na život mě to zaujalo. Hned jsem psala komentář. Dala hodnocení a ještě se chtěla zapojit dál, v rámci diskuze, že je třeba neco říci o tom, že konec obecně pokulháv, naopak nějaké části sečtou jedním dechem. Postava pro mě ožila a začla jsem se o ní zajímat...
(Takže rozhodně efekt 400% silnější, nežli Zryl)...

Milwen - Prvořadě tím, že to je spíše povídka, mě to upoutalo, že to má presentovat postavu. Takže taky čteno několikrát. Zvláštní rozuzlení, sice po vzoru proflákých Hollywoodských konců tajemného úsměvu a zapomenutého vejce je poněkud předvídatelný a pro mě poněkud nudný, tak to dojem až moc nezkazilo. (Viz. komentář)Navíc sem se poněkud pousmála nad některými prvky, které možná někteří nezůčastnění nepostřehli, ale mě neunikli. (Oba jistě chápeme že) :D
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Eiris - 28. července 2010 10:37
Eiris

Nazir 28. července 2010 10:15
PS: A ještě abych Tě potěšila, tak pokud ponechám hodnocení své postavy, kterou samozřejmě hodnotím nejvýše, tak třeba u mě, jsi postavou dosáhl krásného druhémo místa :)

Protože já bych dala hlas Vladimíru nebo Milwenovi. Asi bych se přiklonila Vladimíru (Viz. To, že M. je spíše povídka) Ale jinak rozhodně mě upoutal mnohem víc než třeba Zryl nebo Marcus, kteří mají větší bodový ohlas. Takže hlasování anonymníma bodama, bych nebrala zase až tak směrodatně. Za tu anonymitu se každý schová. Ale podávat hodnocení stejně, jako Beorn z Y. Tak jsou výsledky jistě zcela jiné, kdyby každý měl zdůvodnit proč toho a toho dává na první místo...

Např. Já,bych dala prvního Vladimírav závěsu Milwena (Jeden má slabý konec, druhý je povídkový) Ale oba jistě z mém žebříčku lepší než třeba Zryl. Jistě, postava je to dobrá a jistě má šanci na přední místa, ale mě nijak neoslovila...

Vlastní kouzla, no a co, mě neohromí, mám taky asi 90 kouzel pro své postavy ve svém systému, to mě na zadek neposadí...

Netradiční postava oproti "Profláklím" Trpaslíkům, elfům, lidem a upírům. Promiň, ale jen "Neběžná" Rasa, proti tomu, že já dělám démony tak bizardní, že jsou až úchylné :) Takže taky nic, co by mě zvedlo ze židle...

Uctívání slunce případně zakomponovaná letnost ? No, plno předkřesťanských kultur je takto stavěno, od pojetísil ze slunce, tak po rytuály právě spojenýchs létem či jarem, až po útlum v zimě a vzájemné spojení. Takžezase nic co by mě upoutalo tím, že to je něco nového...

Takže ač je postava Zryla vcelku i bych řekla slušná, u mě cca. ****, tak mě nikterak nezaujala oproti jiným postavám, které se tu mohou v anketě zdát 15x slabší, ale přitom myslím vůbec nejsou...
***___Vymýšlím něco vtipného a inteligentního, co sem napíšu___***

Amunak - 28. července 2010 10:32
Amunak

Eiris 28. července 2010 10:11
to se ztratí v průměru, protože se s tím počítá jak u tebe, tak u Zryla.
🐺

Nazir - 28. července 2010 10:15
Nazir

Eiris 28. července 2010 10:11
A proč ne? Tfeira má můj hlas taky z hecu. Dostal jsem za něj česnekovýho hubana :D
Čímžto pádem jsem SVOJI postavu posunul na ještě definitivněší poslední místo, a co jako?
Oko za oko... a svět bude slepý.

Vypisuje se 20 z celkem 1569 příspěvků|⇐ 1 ... 33 34 35 36 37 38 39 ... 79 ⇒|


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)