Rozcestie a jeho premena (5 stran zpět) | Články - Aragorn.cz



Články

Rozcestie a jeho premena

Autor : Mikymauz   11. dubna 2011   Úvahy
Navrhované zmeny v systéme rozcestia

Rád by som uviedol nasledujúci zoznam navrhovaných zmien. Občas mám obavy, či je vôbec možné udržať rozcestie trvale aktívne bez toho, aby začalo časom postupne upadať. Dúfam, že súbor tu navrhovaných zmien dokáže udržať stabilný štandard hier. Pred prečítaním by som rád avízoval môj predošlý článok Aragornská komunita, ktorý môže napomôcť k lepšiemu pochopeniu dôvodov k navrhovaným zmenám. Zmeny sú číslované a oddelené v odstavcoch.

1. Súčasný systém Xp hovorí aké hracie schopnosti hráč má. Pri takomto prístupe by sa správci mali vyjadriť o tom na akej úrovni daný človek je. To znamená, že musia zobrať konkrétnu hru a jej výstup zovšeobecniť na všetky hráčove hry. Tento systém im ukladá odhadnúť na akej úrovni sa hráč nachádza z jednej hry. Má to mnohé úskalia: hráč nemusí mať svoj deň, zohrávajú tu rolu psychické stavy, rovnako mu nemusí vyhovovať situácia, hranie ostatných hráčov a mnoho iných. Pri týchto všetkých faktoroch má správca posúdiť za čo hráč stojí. Tento systém sa taktiež potýka s problémom rozdielu medzi úrovňami. Nehovorí o tom, aký je rozdiel medzi hráčom s 6 Xp a hráčom s 7 Xp. Neuvádza ani, aký je maximálny možný level, aj keď je to potrebné k definovaniu rozdielov medzi stupňami. Tento systém ďalej nepodporuje aktivitu a častosť hrania, ktoré by mala byť trvalými kvalitami rozcestia. Od počtu hier totiž závisí záujem nových hráčov, ktorí nebudú mať záujem chodiť do prázdnych miestností. Záleží na nich aj zlepšovanie úrovne hráčov. Rovnako súčasný systém hodnotenia poskytuje len malú dynamiku v zmenách úrovní. Hráči sa zlepšujú postupne a pomaly, takže odmenenie Xp bodmi je skôr výnimkou a možnosť správcov Xp body aj odoberať môže pôsobiť demotivujúco a je nespravodlivá vzhľadom na to, čo som uviedol vyššie (každú hru zahrá človek inak kvalitne). Čím viac hier človek odohrá, tým potencionálne viac hráčskych skúseností nazbiera. Rozcestie, aj keď plní akúsi vzdelávaciu funkciu, je predovšetkým o zábave. Účelom Rozcestia a vôbec celého serveru je poskytovať potešenie ľudom, najlepšie čo najväčšiemu počtu. Navrhujem preto prejsť na nový sýstém, ktorý nebude hodnotiť celkovú úroveň hráča, ale bude vypovedať len o výkone v konkrétnej hre. Rovnako by sa tento systém mal vyhnúť strácaniu bodov, ktoré môže pôsobiť demotivujúco a poskytovať hráčom častejšie odmeňovanie v podobe Xp bodov, ktoré ich naopak motivuje k hraniu. Rovnako by som touto zmenou chcel prebudiť záujem o hranie a zvýšiť ich početnosť a to kvôli dôvodom, ktoré som uviedol v kritike starého systému. Podstata teda tkvie v tom, že hráči budú za každú odohranú hru v závislosti na jej kvalite odmenení v rozpätí (0-5) Xp bodov. Nebudú demotivovaní stratami bodov a širšia škála hodnotenia umožní oceniť aj začiatočníkov a slabších hráčov aspoň 1 Xp, ktoré ich bude motivovať a zvýši ich chuť do hrania (ako som uviedol v predošlom článku, hráči s priemernými výkonmi - ktoré sa v tejto komunite často označujú ako slabé- by mali tvoriť jadro aragornskej komunity a hodnotový systém by mal byť orientovaný najmä na nich). K udeľovaniu počtu bodov budú stanovené kritériá, ktorých sa budú správci držať.

2. Druhou naväzujúcou zmenou je zavedenie hracích sezón. Aby sme sa vyhli k tomu, že hráči, ktorí začnú hrať pozdejšie, už nebudú mať šancu dohnať prvých, musíme zaviesť sezónový systém. Tento systém okrem riešenia tohto problému poskytuje aj skvelú možnosť povzbudiť súťaživosť hráčov. Ako som uvádzal v predchádzajúcom článku, cieľová skupina aragornu rada súťaží a pomeriava sa. Máme jedinečnú možnosť využiť tento fakt a predstaviť im súťaž, na ktorej konci bude okrem prvenstva a prestíže čakať aj špeciálna odmena (vo forme bonusového účtu, špeciálneho podpisu, venovaného úvodníku, alebo iné). Tento systém rovnako práve kvôli súťaži zvýši počet hier, ktorý je v súčasnosti veľmi nedostačujúci a pokiaľ chceme Rozcestie udržať živé, musíme ho podporiť.

3. Ako už vyplynulo z predošlých odstavcov, ďalšou náväznou zmenou je vytvorenie tabuliek, kde budú uvádzaní hráči a ich súčasný počet Xp. Ďalšími dodatkovými hodnotami (nepovažujem ich za nutné, ale možno ich niektorí ocenia a budú chcieť presadiť) môžu byť: počet odohraných hier, maximálny počet Xp (najväčšia hodnota za sezónu), celkový počet Xp, priemerný počet Xp za hru a medián Xp (posledné dve hodnoty hodnotia hlavne kvalitu hráčov nezávisle na počte hier). Ja sám som za čo najjednoduchší systém, takže by som k súčasnému počtu Xp pridal do tabulky maximálne priemerný počet Xp/ medián Xp.

4.Nový systém samozrejme prináša aj nové nároky na správcov. Bez určitého počtu hier odohraných so správcom by žiadny systém, ani tento, nemohol fungovať. Zostáva teda naďalej dôraz na aktivitu správcu. Nový správca musí vedieť príslušne oceniť aj menej kvalitných hráčov podľa hodnotiacich noriem. Menej kvalitné hry ho nesmú odradzovať. Predpokladám, že správcov z rád veľmi kvalitných hráčov by jednak rýchlo omrzelo hranie priemerných hier, jednak by často nevedeli ponúknuť hráčom v nižšej vekovej skupine to, čo od hry očakávajú (viď vývin typov postáv a hier počas vývinu človeka). Preto by sa medzi správcov nemali dostávať len tí najkvalitnejší (s Xp hodnotením 5), ale aj menej kvalitní. Dôraz na kvalitu však zostáva. Rovnako si často všímam povyšovanie sa niektorých správcov nad ostatných hráčov a tak by som rád zdôraznil morálny rozmer osobnosti správcu, ktorý by mal do svojho prostredia zapadnúť a byť v ňom obľúbený. Správca by mal pomáhať rozvíjaniu umenia hráčov v zmysle kvality (pozor, kvalita znamená napríklad posun od na popis chudobných a slabých súbojov k popisu kvalitných a prepracovaných súbojov, nie v zmysle zavrhnutia súbojov ako niečoho detského, čo dobrý hráč nerobí. Ide predovšetkým o zábavu). Správca by nemal vštepovať svoje názory na hru násilnou formou, svoj názor môže vyjadriť udelením 0 Xp za veľmi nekvalitnú hru.

5. So zmenou systému sa bude musieť restartovať súčasný Xp rank, k starým hodnotám sa však rýchlo dostanete späť.

6. Ďalšou zmenou je nahradenie starých situácií v rozcestí novými. Ďaľej vypnutie automatického zobrazovania situácií a podsituácií a možnosť hráčov si situácie v prípade potreby vybrať a vyžiadať. Hráči totiž situácie ignorujú a pripravujú si vlastné a automatický systém pôsobí rušivo.

7. Hráči často hrajú postavy, na ktoré majú zrovna chuť alebo ktoré zapadajú do prostredia a ignorujú tak svoju predpísanú postavu v menu. Navrhujem preto, aby sa dala postava vložiť priamo na rozcestí, prípadne aby sa hráčom poskytla možnosť vytvoriť uložiť si viac postáv, z ktorých si po príchode na rozcestie môžu vybrať (napríklad tak, ako je to v systéme jaskýň).

Je možné, že som v tejto chvíli na nejaký nápad zabudol, akékoľvek dodatky doplním a oznámim.

Další články v kategorii Úvahy:

Kdo hodnotil článek Rozcestie a jeho premena?
Anders (5.00*), apophis (2.50*), Buri the Great (2.50*), Chaoss (2.00*), Eugenio (4.00*), Flipy (3.50*), Frili (5.00*), MegaEdwin (5.00*), Melgon (5.00*), Stenly (2.50*), Tooty-klo (5.00*), Torreador (3.00*)

Komentáře ⇓

Pro přidání komentářů je třeba se nejprve přihlásit.

Vypisuje se 20 z celkem 250 příspěvků|⇐ 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 ⇒|

MARK - 14. dubna 2011 21:15
MARK

Eugenio 14. dubna 2011 21:04
To znám až moc dobře. Sám mám jednu svojí deus ex machine, kterou mám už od svého začátku aragu (jako malý fakan). Merlin jednoduše nemůže zemřít, to spíš bude zničenej celej vesmír, než on.

Co se týče špatných lidí na rozku, znám tento problém, dá se jednoduše vyřešit. Mám v plánu už delší dobu založit klub "elitních" aragornských hráčů. V tomto klubu by se ti lepší hráči (kteří jsou na aragornu stálý a hrají tu už pár let) domlouvali na jeskyních a hrách na rozku, případně diskutovali i o jiných věcích.
*Nejasné klikyháky.*

Eugenio - 14. dubna 2011 21:04
Eugenio

Flipy 14. dubna 2011 20:53
Tak to nesouhlasím. Když mi kdokoliv napsal s žádostí (změna sitky, průmaz, spamer apod.), tak jsem ji vyhověl. Byla to má práce a bavila mě, navíc mě potěšilo, že hráči chtějí hrát a ne spamovat, chtějí se pobavit a neřešit debila a případně si chtějí vyzkoušet něco z naší tvorby.

Pokud správce štve, že musí dělat svou práci, není pro tu pozici ideální, ba bych řekl, že je tam navíc

Poté jsem si s nimi klidně i zahrál (třeba jako vypravěč)

K postavě. Na některou situaci se hodí jiná postava a hrát jednu postavu dlouho nedoporučuji z prostého důvodu - roste citový vztah, tím pádem se hůře nese její smrt.
Já bych to tedy využil dostatečně, jelikož jak říkam, vyhledat ikonku je dost obtížné, pokud jich máš v PC přes 500 (což já skoro mám :D)
Život by se dal charakterizovat jedním slovem - hustý. Je totiž hustý jako řeka sraček, po které plujeme kánoí. Někdy ztratíme pádla, někdy i kanoi.

pavel - 14. dubna 2011 21:01
pavel

Flipy 14. dubna 2011 20:56

Kterej si stejně ten, kdo by ho nejsvíc potřeboval stejně nepřečte, nebo nevezme na vědomí.
Slova jsou jen prázdné skořápky.

Flipy - 14. dubna 2011 20:56
Flipy

Opičák 14. dubna 2011 20:44
Jediná možnost jak tohle hráčům vysvětlit, je sepsat krom pravidel, k rozcestí nějaký článek ve smyslu Tipy do hry
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Urilis - 14. dubna 2011 20:55
Urilis

Flipy 14. dubna 2011 20:53
Nebude.
Chytří lidé používají Google a nevolí komunisty

Flipy - 14. dubna 2011 20:53
Flipy

MARK 14. dubna 2011 18:33
Máš pravdu, dát hráčům možnost vybrat si situaci zní moc pěkně, ale řekl bych, že by to bylo značně komplikované pro vytvoření.
Ale rozhodně by se hodil nějaký nástroj pro její změnu.
Ohledně toho mi ale stejně přijde trošku praktičtější mít možnost zavolat na správce, ať už jen pro to, že může vykázat spamera z místnosti, smáznout off-topic. A popřípadě měnit sitky taky umí.
Jedinej problém je s tim, že by to správce po cvhíli strašně sralo :D

Jinak si myslím, že by měly stačit dvě postavy pro hraní. jedna a fantasy, jedna na scifi.
Navíc, kolik lidí by to pak využilo? Stejně většinou hraješ za jednu postavu.. popřípadě si to jednou nebo dvakrát do tejde změním když na to mam náladu.
Tohle by se vyplatilo, kdyby popisový pole mělo více jak 500 znaků. Aby se ta postava dala popsat pořádně.
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Opičák - 14. dubna 2011 20:44
Opičák

Také bych rád řekl pár slov k rozku.

1) Chybí motivace a při mé časové vytíženosti je narazit na dobrou hru zrovna ve chvíli kdy mám dostatek času skoro heroický výkon. Pak se prostě stane, že naposled jsem si na rozku dobře zahrál před víc než půl rokem. Radši než v nevysoké naději na dobrou hru sedět 2 hodiny na chatu se spíš začtu do knihy nebo vyrazím ven.

Dál pár věcí k samotným hráčům.

1) 70, možná i 80% hračů prostě neumí umírat a dokonce to snad bere jako nějakou ostudu nebo co. Někteří to prostě vidí tak, že dobrý hráč nikdy neumírá... bullshit! Opravdu mě otráví, když si hráči vymyslí skvělou lest na nepřítele a skončí to nakonec tak, že mamut kliďánko pobíhá po ledu, který pár minut předtím praskal i pod člověkem.

2) Často je hra taková mdlá, samé dobré charaktery, které by bačičku přes cestu na zádech přenesly i s celým lesem. Zato když já tam vtrhnu se zlounem, který chce vidět téct krev, tak se nejspíše dočkám rovnou osobních útoků od méně zběhlých a dovím se lecos i o své matce.

V těhle dvou bodech by se hodila nějaká ta osvěta. Myslím, že by to bylo ku prospěchu.

pavel - 14. dubna 2011 19:32
pavel

Amthauer 14. dubna 2011 18:52

Tak já ti udělám "radost".
Jestli jsem správně pochopil, co jsi svím příspěvkem(několi stran nazpět) zamýšlel, tak to bylo jen jakési přeškálování stupnice a to mi přijde jako nepodstatný detajl.
Slova jsou jen prázdné skořápky.

Tyky - 14. dubna 2011 18:54
Tyky

Lidičky Markův nápad mi přijde logický do toho bych šel
Kdyby neexistovalo zlo neznali bychom dobro. Kdyby neexistovala smrt, nepochopily by jsme život. Kdyby neexistovala nenávist nenašli bychom to nejdůležitější....lásku

Amthauer - 14. dubna 2011 18:52
Amthauer

Můj nápad byl stejně nejgeniálnější a nikdo se k němu nevyjádřil.. :(
- What is a life devoid of strife?

MARK - 14. dubna 2011 18:33
MARK

//Původně jsem tenhle text hodně rozepsal, ale pak přišel 2x za sebou error 502, takže to zkrátím.//

Hlasuji pro Flipyův styl hodnocení. Dále hlasuji pro možnost několika postav (to už podle mě arag nezabije) a pro možnost volit situaci, i podsituaci hráči (není-li přítomen správce, a pochopitelně s možností náhodné podsituace). Řekl bych, že takhle by se pro to konečně našlo využití.
*Nejasné klikyháky.*

Flipy - 14. dubna 2011 13:03
Flipy

Todrias Falco 14. dubna 2011 11:56
Já si osobně myslím, že se ta změna nedotkne nikoho, jediný co, tak se chce zavýst nějaký rozšíření pro rozko.
Nejde změnit zavedený styl hry. Otázkou je, jen jestli se jednou za měsíc budeš chtít najít na tabulce, nebo ne.
Principem se v tom nic nezmění, ani se změnit nedá. Furt to bude volná hra kde se maj lidi bavit.
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Todrias Falco - 14. dubna 2011 11:56
Todrias Falco

Flipy 14. dubna 2011 11:51
Chtěl jsem tady jen bezbožně plácat hovadiny. :) Proto už nenapíšu ani ň, protože už fakt k tomu nemám co dodat. Je to jen smutný, že se k tomu stavíte tak strašně dramaticky. Já například, až se zavede ten novej systém, budu chodit do práce, vydělávat peníze a chodit ven na čerstvý vzduch, na pivo a prostě... žít svůj reálný život. Změna tady se mně nijak nedotkne.

Howgh, domluvil jsem.
What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?

Flipy - 14. dubna 2011 11:51
Flipy

Todrias Falco 14. dubna 2011 11:40
Jistě. Jenže tím, že chválíš jeho plány tu v diskuzi moc nepomůžeš.
Jediný co se tu teď změnilo, je že jsme se tu čtyřmi naprosto nepodstatnými příspěvky dozvěděli, že ti nevadí aktuální stav rozcestí. (já se k tomu vyjadřoval pár příspěvků zpět)
a že souhlasíš s mikyho názorem na změny co zmiňoval v článku.

Padl návrh:
Flipy 13. dubna 2011 23:54
ke kterému se zatím konstruktivně vyjádřila pouze swarty.

Někdy je lepší mluvit k věci.
když se k tomu neumíš nebo nechceš vzjádřit, tak raději mlč.
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Todrias Falco - 14. dubna 2011 11:40
Todrias Falco

Flipy 14. dubna 2011 11:30
Flipy 14. dubna 2011 11:30
Nemám se k čemu vyjádřovat. A ano, aktuální stav rozcestí mi nevadí. Bohužel, řeší se tu toho trochu moc. Dokonce jsem zde viděl i matematické výpočty (jo, na ni jsem byl vždycky blbej). Je mi jasný, že se to některým osobám nelíbí, ale dřív než odsoudí systém, ať se trochu zamyslí nad sebou co napíší. Miky je inteligentní člověk. Má plány. Jistě, plány ne vždycky vyjdou, ale pokud si Miky myslí, že to bude fungovat, tak bych už přestal malovat čerta na zeď. Děláte jako kdyby se svět řítil do pekel. Máte strach, že už to nebude to, co doposud. Neříkám, že "nové je vždycky lepší", ale pokud si to někteří z vás nevšimli, aragorn stagnuje. Proto fandím Mikyho plánům to tady trochu oživit. Na co jsou někteří admini, co tady po večerech "hajlujou", multinickaří a dávají tak špatný příklad nováčkům? Chválím Mikyho plány, protože je za vývoj aragornu.
What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?

Flipy - 14. dubna 2011 11:30
Flipy

Todrias Falco 14. dubna 2011 10:18
Díky za názor, ale chybí mi důvod a to, že jis se nevyjádřil k tomu, co se zde řeší.
Ani ses jinak konstruktivně nevyslovil k tématu.
Předpokládám tedy, že se ti aktuální stav rozcestí líbí, a vyhovuje ti.
ano?
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Todrias Falco - 14. dubna 2011 10:18
Todrias Falco

Blíží se léto a hráči budou denně dřepět na rozcestí a hádat se kdo dál dočůrá. Vůbec mi rozcestí nechybí a jsem rád, že hraju jen v jeskyních. Hra je fajn, ale lidi by si měli uvědomit, že je lepší se zabývat reálnějšími problémy. Dle mýho názoru nemá cenu brečet nad mlékem jež se přávě vylejvá. Kdo je zarytý fanda rozcestí, jistě se přizpůsobí. A vy, kteří se vám to nelíbí, hrajte si někde jinde. :D
What is better - to be born good, or to overcome your evil nature through great effort?

Swarty - 14. dubna 2011 10:17
Swarty

Swarty 14. dubna 2011 06:49
Flipy 13. dubna 2011 23:54

A ještě jedna věc, co mne tak napadla. Díky časovému intervalu a viditelnému poču hodnocení lze zahrnout a sledovat i onu kvantitu, na niž tu někteří narážejí. Nebude při tom ani třeba Správců 24/7, což je dle mne značná výhoda. Tedy samostatnost tohoto systému bez větší závislosti na lidech pověřených. (Obzvlášť, pokud připojíme tabulku hodnocení v čase. Z ní je možno jednoduše vytáhnout i počet herních dní jedince.)

Pravda však je, že jsou hry a hry. Někde se prostřídá hráčů 15, jinde to je čistě soukromá záležitost dvojice. Proto bych zanechala statistiky hodnocení v čase. Pro kontrolu, ale i pro vyhodnocení např. právě četnosti návštěv Rozcestí a hraní či kolísavost výkonu jedince, oblíbené spoluhráče... Možností je spousta. Avšak Aragorn není o tabulkách. Je záležitostí diskuze a dohody, které proměnné by bylo vhodné doplnit na profil.

I tak to ale svědčí o kvantitě hraní vícero než expy. Stále zůstáváme u hodnocení kvality, jež je nadnesena nad kvantitu. To je dle mne správný přístup. Ano, četnost hraní by se někde promítnou měla, ne však maximálním možným způsobem ovlivňovat hodnocení kvality, jakož to je např. v Mikyho návrhu.

Swarty - 14. dubna 2011 06:49
Swarty

Flipy 13. dubna 2011 23:54

Pěkné, vyjádřím se k tomu odpoledne. Ale jinak se mi to až na pár maličkostí líbí.

Co se týče mého návrhu hvězdičkového hodnocení, pouze bych ráda doplnila, že by bylo dobré mít možnost ohodnotit příslušného hráče pouze v místnosti Rozcestí, jež by třeba naskakovala až cca po půl hodině, hodině hry. Tedy trochu by se předešlo některým neuváženým provizím. Neříkám, hráči se i tak mohou dohodnout, ale nebude vás alespoň hodnotit každé individuum, které si načte váš profil. Stejně tak vás nezhodnotí každý po jediném příspěvku a krátké hře, což by vedlo k zkreslení.

Na to by navazovala pouze jednoduchá zpráva Systému v místnosti, kdo jak koho ohodnotil v danou chvíli. Snad to není takový problém. V reakci na to by si jednotliví hráči tak mohli vyříkat, co se jim na hře líbí a co se jim naopak nezdá, což by vedlo k samotnému postupnému zvýšení kvality. (Oproti nadřazování kvantity dle některých jiných návrhů.)

V tétou souvislosti lze, pokud tak nutně potřebujete natáhnout lidi a přinutit je lovit, vytvořit sezonní vyhodnocení, jak psal níže Flipy, což je dle mne slušná motivace.

Už vás nehodnotí jeden, ale je vidět, co si myslí široká veřejnost. Vypovídá to o tom, zda se s vámi dobře hraje. (Což může zhodnotit i začátečník. Proto se mi nelíbí Askův názor, že výsledek bude tak silně zkreslen neznalostí ostatních.) Ne až tolik o tom, jak dobře hrajete. To by byl víceméně výsledek hodnocení Správců.

Nához Flipyho HRÁČ / rank / hodnocení (průměr) / počet hodnotících má potenciál. Jednoduché a přehledné.

Flipy - 14. dubna 2011 00:00
Flipy

Ještě k situacím
- jistě by nebylo od věci někde zmínit, že spráce je schopen ji na požádání změnit. Tedy by asi nebyl problém nastavit do místnosti se hrou tlačítko, které by naspalo správci do chatu (třeba hospoda u edwina) že hráči potřebují asistenci.

- nebo je možný si překliknout a napsat mu osobně.

všeobecně tahle možnost není začátečníkům známá.
Pamatujte, že amatéři postavili Noemovu Archu, profesionálové Titanic.

Vypisuje se 20 z celkem 250 příspěvků|⇐ 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 ⇒|


↑ navigace

Záložková navigace

Galéria (fantasy)
Resize (tmavý)
Light (světlý)